Gå til innhold

Hjelp! fucka kropp.


Syxxz

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i lengre periode slitt med skader som følge av det jeg tror er Overbelastning av generelt hele kroppen. Jeg har hele livet vært aktiv i langrenn, fotball osv osv..Sett bort i fra at jeg alltid har hatt litt problemer med leggene, såå har jeg ikke hatt noe skader utover dette. I starten av sommeren 2015 begynte jeg med styrketrening igjen for fullt etter noen år av og på. Resultatene kom kjempe raskt..Både i form av styrke og det du ser:)

I Juli bestemte jeg meg for å begynne med crossfit, noe JEG personlig syns var kjempe treningsform. Jeg økte treningsmengden ganske betraktelig fra hva jeg tidligere var vant med.

I starten av oktober kommer plutselig legghinnebetennelsen i begge legger tilbake samtidig. Som et tiltak til dette kuttet jeg derfor ned på løpingen samt hoppetau i 14 dager. Leggene ble gradvis bedre, men i mellomtiden begynte jeg plutselig å få ubehag i begge kne. Jeg kuttet dermed all form for bøy og andre ting som belastet knær. Dagene, ukene går og ingen bedring. Det svir, stikker osv osv. Musklatur på innside av lår, rundt kne er ekstremt anspent. Jeg bestemmer meg for å bruke ENDA mer tid på tøying/rulling, men dette gjør det enda værre? Noe det fortsatt gjør nå idag. 

En måned senere (November) er fort kne vonde. I perioden i mellom her trente jeg kun overkropp. Plutselig etter en økt får jeg plutselig ekstremt ubehag nakke, skulder og nedover hele armen (Begge sider) Det brant og var forferdelig vondt, insane stråling rett og slett. Dette gjorde at jeg da kuttet all form for trening. For jeg skjønte nå at kroppen virkelig ikke tålte mer.

I nov og ca. halve desember følte jeg meg helt jævlig. Fullstendig tom for energi! Knærne kjente jeg ikke så mye til for hovedproblemet og det som plager meg sitter i nakken/skulder - spesielt på høyre side. Uansett hva jeg gjør så er det der. Når jeg sitter, går, sover osv osv

I senere tid har jeg trent litt. Men blir ekstremt øm av ingen ting. Kan ikke gjøre noen form for styrke da dette trigger nakken. 

 

Jeg har vært hos lege, fått betennelsesdempende (0 virkning) 
Kiropraktor tok bilde av knær - OK (Kunne ikke hjelpe meg med resten)
Fysio 1 - Anb, eksentrisk opptrening av knær. Dette måtte jeg kutte ut etter 2 uker da smertene ble enda værre
Naprapat - Knekker og styrer men uten særlig virkning. 
Fysio 2- Her har jeg virkelig følt jeg har fått god hjelp av en som brenner for jobben sin. Hele høyre siden er ekstremt stram (overalt) Han har gjort noe som har hjulpet litt. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre! Er det noen som kan si hva dette kan være? 

Hva må gjøres.

Tusen takk til den som gidder å ta seg tid til dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For høy eller for lav fotbue?

Viktig å finne ut hvorvidt smertene i legghinnen stammer fra svak eller overaktiv muskulatur. Kan fint gå begge veier. Release av svak muskulatur vil over tid føre til forverring.

Både legg og kneproblemer høres for meg ut som et generelt holdningsproblem. Endret holdning endrer også motorkontroll, noe som hos noen kan føre til kjedeligheter, men her er det mange faktorer med i bildet.

Innside er antakeligvis svak. Jeg har aldri opplevd at release av en hyperton, overaktiv muskel har ført til forverring (selv om det riktignok kommer tilbake uten en dypere avklaring av årsaken til problemet). Men, det finnes selvsagt unntak for alt. Kan ikke si noe sikkert her uten å ha sett deg.

Nakken høres ut som thoracic outlet. Stress, feil pusteteknikk og lignende ting kan føre til innstramming av scalenius og pectoralis minor i den grad at det fanger nervebunten som tilfører armen (plexus brachialis)

Igjen høres dette ut som noe som har rotfeste i holdning og pusteteknikk. Dessverre er du for uspesifikk i symptombeskrivelsene til at jeg kan si noe mer. Kan kun gjette.

1: nøyaktig smertelokasjon. 2: Smertesensasjon (stikkende brennende sviende lynende etc). 3: nøyaktig hvilke bevegelser fremprovoserer smertene 4: Må ha et bedre generelt holdnings- og symptomsbilde

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...