Gå til innhold

Øvelser for restitusjon av sener og ledd.


fredrik kilde

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året drevet med teknikk og styrke trening i knebøy og markløft. jeg startet med 40kg i knebøy pga en gammel skade fra da jeg ikke kunne teknikken riktig. I år så startet jeg seriøst med bare teknikk og skadeforebyggende og økte etterhvert som jeg følte meg trygg. Samme visa i markløft bare at jeg økte mye fortere mens jeg trente med teknikken, 5 kg i uka ++. Men det jeg sliter med er at jeg har løftet for mye for fort og derfor så fant jeg ut at musklene muligens har blitt sterkere fortere enn senene og ledd/leddbånd. Noen anbefalinger om øvelser om vil hjelpe meg med og restituere fortere i senene og ledd og skade forebyggende? 

 

Har nå hoppet ned en del på kg i øvelsene og skal bare øke med 2,5kg i uka alt ettersom jeg føler meg trygg på det eller ikke. 

takkær! F.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksentrisk trening har i en del sammenhenger vist å være effektivt.

Since eccentric exercise produces muscle damage, weakness and soreness, it raises the question of whether the mild symptoms we all experience on occasions may, at times, lead to more major injuries. A specific case in point is the hamstring tear (Brockett et al. 2001a). Clinical reports suggest that hamstring injuries occur most often as a result of eccentric contractions (Stanton & Purdham, 1989; Garrett, 1990Kujala et al. 1997;Sallay et al. 1996). It is possible that in some elite sports such as track and field events, football and rugby, the micro-damage from mild eccentric exercise may, as a result of the demands placed on the muscle by the competitive event, progress to more major tears. If so, then a way to combat the problem would be to subject athletes to a mild eccentric exercise program to effect an adaptation that protected the muscles at risk against further damage. - Proske et al 2001

The primary purpose of this study was to evaluate whether a preseason strength training programme for the hamstring muscle group - emphasising eccentric overloading - could affect the occurrence and severity of hamstring injuries during the subsequent competition season in elite male soccer players.The results showed that the occurrence of hamstring strain injuries was clearly lower in the training group (3/15) than in the control group (10/15). - Askling et al 2003

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...