Gå til innhold

Låst kne (Sprukket menisk)


RobertL93

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter her i juletida med en gammel skade som har blusset opp igjen. 

Det viser seg slik at jeg har spukket menisken i mitt høyre kne og dette har ført til at kneet har låst seg! 

Jeg har allerede operert for sprekk i menisk før på grunn av samme problem som jeg har nå. (Låst kne) Men vil helst unngå å operere igjen! 

Jeg har gjort litt research og funnet ut at jeg kan fikse dette uten operasjon! 

https://www.youtube.com/watch?v=65wsDgHDRRc

Finnes det noen gode kiropraktorer i Norge som kan gjøre dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meniscus vil fortsatt være sprukket selv om man manipulerer kneet. Det er en feilbevegelse for personen i videoen og tilbake til 0. Dette er problemet med å legge alle penga i leddmanipulasjon.

Meniscus vil vanligvis gro av seg selv (noe avhengig av tilfellet), så lenge du fjerner årsaken til rupturen. Vanligvis: Dårlig holdning, begrenset lateralrotasjon i kneet, og feil teknisk utførelse på trening.

Hvorvidt du får en ny operasjon, leddmanipulasjon eller hva det nå enn skulle være, så må du finne årsaken til meniscusskaden for å slippe at dette skjer igjen. Jeg tipper at ved å øke lateralrotasjon alene, vil kneet ditt føles bedre. Grunnen er at muskelen som (også kiropraktoren jobber med i videoen) popliteus, vil innrotere og låse kneet. Dette kan ofte føre til vedvarende overbelastning av kneet, og er noe jeg ser hos mange knekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at ved å øke lateralrotasjon alene, vil kneet ditt føles bedre.

Nøyaktig det jeg må få ordnet på men det må tas etter at benet er på plass igjen. Jeg snakket nettopp med apex klinikken og det skulle ikke være noe problem å få benet på plass igjen.

Men som du sier så stemmer det at det ligger en ubalanse i kneet som gjerne gir etter når benet blir utrent (i mitt tilfelle). Samme som jeg har hatt at hofter blir lett svake etter noen uker uten knebøy. Jeg har opparbeidet meg en slakk over tid fram til jeg var 18år da mensiken først sprakk av nettopp dette jeg har nå. Men da sa disse på legevakten at eneste løsningen var å operere så jeg gjorde jo dette da, uten å fikse ubalansen jeg hadde i kneet. Fastlege mente at det var med-født.

Da jeg sprakk menisken for ca 3 uker siden så var dette i sammenheng med at jeg var i min 2. uke tilbake til vanlig trening. Da gjorde jeg kontrollert knebøy med 5sek pause på bunnen, men da jeg skulle reise meg med 130kg så vrei leggbenet seg ut og menisken sprakk men da gikk den også tilbake. Jeg kom fram til det at det er nødt for å være en ubalanse hvor kanskje den ytre delen av låret dro bedre enn den indre delen. Og under ut-tøyning og trening av mobilitet for å føle meg fram i kneet så sklei det helt fra hverandre.

Hvordan jeg får stoppet den ødeleggende rotasjonen må jeg vel ta med en fysio da jeg har ingen kunnskap om hvordan jeg gjør det selv.

 

E: Tusen takk for svar!! :)

Endret av RobertL93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...