Gå til innhold

Bygge muskler/kcalunderskudd/vektnedgang


hope11

Anbefalte innlegg

Jeg var 102 kg i des ifjor, er nå 77, 9 kg, men skal ned til 62 kg. Jeg er 36 år, og 176 cm. Jeg har 1300 kcal daglig, men er ofte under dette pga trening, uten at jeg spiser opp treningskcal mine, for jeg er ikke sulten..

Jeg har aldri vært glad i og trene på treningssenter, har heller gå turer ute o.l. Men nå har jeg meldt meg inn på treningssenter, og blitt bitt av treningsbasillen, og stortrives på treningssenetret og er der hver eneste dag. Jeg har ikke peiling på å lage treningsopplegg, men bare det å være i mer aktivitet har hjulpet meg med vektnedgangen til nå, jeg må ned i vekt pga av helsen, og fastlegen støtter det.

Nå trener jeg 7 dager i uken, men da 2 dager med en time med step/dans time på treningssenteret, en dag med en time zumba på treningssenetret, de andre 4 dagene går jeg på tredemøllen, etter oppsett på endomondo appen.

Men det som har skjedd denne uken er at jeg nå går opp i vekt, har gått opp 1,2 kg til tross for at jeg er på kcal underskudd hele uka, jeg har hørt at man kan bygge muskler, og at det etterhvert hjelper en videre i vektnedgang/stramme opp kroppen etterhvert. Hvordan virker dette? Og hard ere noen tips til hvordan jeg bør legge opp treningen min, sånn at jeg går ned/strammer opp kroppen, samt at jeg trener bra?

Setter stor pris på all hjelp :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man ligger i et ekstremt lite underskudd - et underskudd så lite at enkelte dager bikker over til overskudd grunnet lavt aktivitetsnivå er det mulig å bygge muskeler på de dagene - Men da er man strengt tatt ikke i underskudd lenger, og ifølge ditt energiintak og aktivitetsnivå virker det heller ikke realistisk å få til dette - det ville heller ikke vært lønnsomt å gjøre det på denne måten.

Man er da i tillegg nødt til å få til en optimal ivaretagning av muskelmassen på underskuddsdagene for å totalt sett kunne øke - en deff ville da ha vart i alt for lang tid. Det er derfor helt logisk at man fokuserer på ivaretaging av muskelmassen ved underskudd og deretter snur om til bygging når målene er nådd.

Vektøkningen kan skyldes mange ting, som mer vann i kroppen grunnet annerledes kosthold de siste dagene, et par dager siden man har vært på doss eller rett og slett at kroppen din har gått i sultemodus grunnet ditt lave energiinntak.

500kcal i minus er optimalt - altså 500kcal mindre enn det du har behov for ved vedlikehold av kroppsvekten. Et for lavt inntak vil ikke føre deg til målene optimal - folk kan og bør som oftest spise mye mer enn det de egentlig tror ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...