Gå til innhold

Trening i AN recovery


Libulas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 16 år som for ca 10 mnd siden begynte å slite med en spiseforstyrrelse som endte i vekttap og undervekt. Jeg har kommet meg ut av det ettersom jeg oppdaget det relativt tidlig men lurer på dette med trening og weight restiration. Jeg liker å spille håndball og trene styrke en gang iblanf på treningsstudio, men har lagt dette på vent helt til kroppen min får normalisert seg igjen, noe den er i ferd med. Jeg er ute av starvation mode og lagrer fett (merk: jeg synes dette er kun positiv og et tegn på tilfriskning.) Per dags dato teller jeg ingen kalorier, har null peil på hvor mye jeg spiser men vet jeg spiser MYE. Dette er av hensyn på å ikke få tilbakefall. Jeg har 2 spørsmål.

1) Er null trening i recovery nødvendig, med tanke på den fysiske delen, vil kroppen bedre leges da? (Da snakker jeg ikke om frabefalingene mtp at AN pasienter trener tvangsmessig, har god dialog med psykologen om dette.)

2) Hva er deres erfaring med fettlagringen? Ca hvor lang tid tok det før den jevnet seg ut til hele kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst må jeg påpeke at jeg baserer dette svaret på mine egne erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg om området (utifra artikler, lege, psykolog, osv). Det er ikke noe fasitsvar, og jeg tror nok det finnes flerfoldige forskjellige meninger rundt dette.

1) Jeg mener ikke at null trening i recovery er nødvendig, MEN jeg mener det er viktig at man i begynnelsen tar det rolig, legger alt til rette for god restitusjon og ikke overdriver treningen eller treningsmengden. Dette avhenger også av hvor langt du har kommet. Har kroppen stabilisert seg og er vekten normalisert? Hvordan er tankene rundt mat og trening per dags dato? Og ikke minst - hvorfor ønsker du å trene?

Dersom du helt ærlig kan svare at det er friske tanker som ligger bak og vet med deg selv at du kan stå imot eventuelle tanker om tilbakefall eller tvangstrening, er min personlige erfaring at det er greit å starte opp med treningen igjen. Opplever ikke at kroppen ble leget dårligere etter treningsoppstart selv (heller omvendt). Vil dog anbefale at du starter rolig, ikke styr på med treningsøkter hver eneste dag, i hvert fall ikke enda. 2-3 økter kan være mer enn nok. Dessuten kan det være lurt å fokusere mest på styrketrening fremfor utholdenhetstrening til å begynne med, både for å styrke skjelettet og kroppen gradvis, og for å ikke havne i et unødvendig stort minus på energi. Dette kan jo selvsagt spises inn igjen, men min erfaring er mye utholdenhetstrening kan være krevende for kroppen i starten :)

2) Fettlagringen tror jeg er veldig individuell. Mange lagrer mest på mageområdet i starten, fordi kroppen prioriterer å beskytte viktige organer og forbereder seg på en eventuell ny sultperiode. Etterhvert vil dette fordeles, såfremt kroppen blir tilført nok og en jevn energistrøm. For meg gikk det relativt jevnt allerede fra starten av, men det er umulig å si akkurat hvordan det vil være for deg.

Og du? Masse lykke til videre med tilfriskning, heier masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må jeg påpeke at jeg baserer dette svaret på mine egne erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg om området (utifra artikler, lege, psykolog, osv). Det er ikke noe fasitsvar, og jeg tror nok det finnes flerfoldige forskjellige meninger rundt dette.

1) Jeg mener ikke at null trening i recovery er nødvendig, MEN jeg mener det er viktig at man i begynnelsen tar det rolig, legger alt til rette for god restitusjon og ikke overdriver treningen eller treningsmengden. Dette avhenger også av hvor langt du har kommet. Har kroppen stabilisert seg og er vekten normalisert? Hvordan er tankene rundt mat og trening per dags dato? Og ikke minst - hvorfor ønsker du å trene?

Dersom du helt ærlig kan svare at det er friske tanker som ligger bak og vet med deg selv at du kan stå imot eventuelle tanker om tilbakefall eller tvangstrening, er min personlige erfaring at det er greit å starte opp med treningen igjen. Opplever ikke at kroppen ble leget dårligere etter treningsoppstart selv (heller omvendt). Vil dog anbefale at du starter rolig, ikke styr på med treningsøkter hver eneste dag, i hvert fall ikke enda. 2-3 økter kan være mer enn nok. Dessuten kan det være lurt å fokusere mest på styrketrening fremfor utholdenhetstrening til å begynne med, både for å styrke skjelettet og kroppen gradvis, og for å ikke havne i et unødvendig stort minus på energi. Dette kan jo selvsagt spises inn igjen, men min erfaring er mye utholdenhetstrening kan være krevende for kroppen i starten :)

2) Fettlagringen tror jeg er veldig individuell. Mange lagrer mest på mageområdet i starten, fordi kroppen prioriterer å beskytte viktige organer og forbereder seg på en eventuell ny sultperiode. Etterhvert vil dette fordeles, såfremt kroppen blir tilført nok og en jevn energistrøm. For meg gikk det relativt jevnt allerede fra starten av, men det er umulig å si akkurat hvordan det vil være for deg.

Og du? Masse lykke til videre med tilfriskning, heier masse!

Hei! Tusen takk for svar. Grunnen til at jeg vil trene er å komme i god form igjen etter å ha lagt trening på hylla en stund, for å kunne begynne å spille håndball igjen. Jeg er ikke Weight Restored men har gått opp, derav på magen. Mine tanker rundt mat er mye bedre. Jeg spiser mye, det jeg vil dog fornuftig (ikke sjokolade til alle dagens måltider liksom) og teller nada kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har skrevet litt om SF og trening under tilfriskningsfssen. Vet ikke hvor hjelpsomt det er,  men her er iallfall linken: 

http://m.jernhelse.blogg.no/1405242623_spiseforstyrrelser_og.html

Gjorde mitt livs beste valg og tok en 3 ukers (!) absolutt treningspause, hvor jeg kun spiste, gikk på skole og fokuserte påhobbyene mine, og plutselig en dag følte jeg på noe jeg ikke har følt på lenge siden sf starter, jeg fikk LYST til å trene. Så gjorde jegdet og gikk videre med livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...