Gå til innhold

Kaloriunderskudd,trening,vekt opp gang


Sandra90

Anbefalte innlegg

Hei:) Eg er ei jente på 25, og eg begynte og trene nylig. ( Ca 3.5mnd siden start).

eg har i den perioden trent min.2 ganger i uka, opp mot ca 8-10timer. Så eg synest sjøl at eg får trent sånn passe mykje, mykje som skal være "riktig stilt" i hodet mitt for at det skal gå, veldig glad for at det har gjort det!:)

 

Men, eg slit med vekta! Eg veide ca 69kg når eg begynte, nå så veger eg heile 74,4 kg 😳 Og eg er bare 160cm høg.. Men sjøl om eg har gått opp i vekt, så ser det ut som om at eg har gått ned, mykje meir stram i kroppen:)

Har begynt på kaloriunderskudd nå, og spiser å drikker ca 1700 kalorier om dagen. Vil det funke? Hvileforbrenninga mi er på ca. 1500 :)

(trena både styrke og litt utholdenhet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, eg slit med vekta! Eg veide ca 69kg når eg begynte, nå så veger eg heile 74,4 kg 😳 Og eg er bare 160cm høg.. Men sjøl om eg har gått opp i vekt, så ser det ut som om at eg har gått ned, mykje meir stram i kroppen:)


 

Musikk i mine ører ^_^

Da har du gjort mye riktig!

Forslag - når du skal snu om til deff, ikke legg deg for lavt til å begynne med. Legg deg på et nivå du selv mener er et veldig lavt-underskudd. Noter kroppsvekten mandag morgen og sjekk vekta igjen 1 uke senere - juster så kcal-inntaket med 200kcal opp eller ned ut ifra resultatet du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt både vektoppgang og blitt mindre/strammere samtidig, så kan jo det tyde på at du har gått opp i muskelmasse og ned i fettprosent.

Hvis du er mer fornøyd med deg selv og kroppen din slik den er nå på 74 kg enn det den var på 69, så er det for meg viktigere å trives med seg selv enn å være sur fordi vekta ikke viser det tallet du synes den burde,og at du derfor ikke bør bry deg like mye om hva vekta sier.

i følge Mifflin-St Jour-kalkulatoren (en kalkulator brukt innen helsevesenet for å grovregne energiforbruk) vil en person på 160 cm og 74 kg, som trener lett 1-3 ganger i uka, bruke ca 2000 kcal om dagen. Her har man da tatt med at man trener litt, noe dine utregninger(BMR på 1500) antakeligvis ikke har gjort. Å ligge under 2000 kcal daglig vil isåfall føre til nedgang i kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deff = Gå ned i fettprosent = kaloriunderskudd.

Ved et kaloriunderskudd så er målet å spise så mye som mulig så lenge du går ned i vekt. Sikt deg inn på feks. 0.5kg ned per uke.

Det kan være lurt å veie seg hver dag (på morgenen, naken) og så legge sammen alle tallene og dele på 7 for å få en gjennomsnittsvekt for den uken. Grunnen til det er at vannretensjon (hvor mye vann kroppen din binder) kan påvirke vekten ganske mye fra dag til dag, spesielt hvis du har spist mye karbohydrater og salt.

Begynn gjerne på 1700 kal/dag og juster kaloriene etter hvert.

Stusser litt på treningen din, du trener 2 ganger per uke 8-10 timer? Hvordan trener du? Håper ikke du er på gymmet 4-5 timer disse dagene. Mer er ikke bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...