Gå til innhold

Makroprosent - utdatert?


bs3412

Anbefalte innlegg

Enkelte dietter oppfordrer til en prosentfordeling av makroer - f.eks 25% protein, 50% karbo, 25% fett. Så lenge jeg holder meg til riktig mengde kalorier, og riktig mengde proteiner og fett for optimal muskelvekst, er ikke prosentfordelingen helt irrelevant? Jeg spiser ca 2g protein per kg kroppsvekt, ca 1g fett, og resten blir karbo (selvom det enkelte dager blir mer protein og fett). Skal jeg fortsette å kjøre dette opplegget og drite i prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nyere forskning sier 1.2-1.7g prots pr. kg. fettfrie kropp ved energioverskudd - faktisk sier den også at det er uhensiktsmessig å overgå denne mengden grunnet immune reseptorer (viktigheten av dette resultatmessig kan nok diskuteres). For mye prots resulterer i dyre karbs da overskuddet av hva kroppen har behov for blir omdannet til glukose.

Kroppen prioriterer enkelt reperasjon av muskelfibre og bindevev ved energioverskudd og det er ingen grunn til å overgå dette.

Prosentmessig som du spør om her er altså avhengig av hver enkeltes fett% og det blir vanskelig å sette et optimalt "tall" som alle kan følge.

Ved energiunderskudd (siden du nevner muskelvekst regner jeg med at denne er uaktuell, men tar den med) er det vanlig å øke til 2-3g pr. kg. fettfrie kropp grunnet at kroppen i minimal grad prioriterer reperasjoner, og man ønsker da å sende signaler om det motsatte i tillegg til at man trener. Proteinrik mat er også mer mettende, hvilket er fordel ved underskudd.

I tillegg har man den termiske prosessen av proteiner som hjelper til med underskuddet.

Fett og karbs bør man ikke tenke på ved energioverskudd - man får i seg mer enn nok av alt likevel. Ved energiunderskudd er det en uskreven regel at man bør få i eg minst 100g karbs om dagen for å ha energi nok til treningen og hverdagen ellers, men dette styrer man individuelt etter insulinresponsen - om du blir trøtt og slapp av et måltid ris spiser du litt mindre av det, og motsatt.

Holder med @Broseidon - kjør din greie og ikke vær for nøye. Føl det litt på kroppen hvordan ting fungerer da det ikke finnes noen fasit. Det er totale kalorier som gir resultat og det er helt unødvendig og mot sin hensikt å overdrive proteininntaket gjennom dyre proteinbøtter o.l. ved energioverskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...