Gå til innhold

Hjeelp. Hvordan burde man spise for optimal framgang?


veronika88

Anbefalte innlegg

Hei!

Trener hard styrke 5-6 ganger i uka, og da mener jeg hard med korte pauser slik at jeg slipper å loffe rundt der i timesvis.Jeg hater cardio så holder meg til 10 min intervaller med roing etter endt styrkeøkt (200m fullt kjør, 30 sek pause). Totalt sett tilbringer jeg vel 6-7 timer i uka på gymmet. Går i tillegg turer på tilsammen 1-2 timer i uka. Nå er tanken at jeg skal ned i fettprosent, bli sterkere og mer definert.

Hvordan vil dere med god peiling anbefale at jeg spiser for å klare nettopp dette? Per nå ligger jeg på 1700 kcal om dagen (bruker MyFitnessPal for å følge med, og veier 98% av det jeg spiser), men lurer på om det er for lite? Prøver å ligge på 35%(40%) carbs, 30%(25%) fett og 35 % protein

Ifølge linken under skal jeg spise ca 2800 kcal for å vedlikeholde vekta (valgte moderat aktivitetsnivå), men jeg blir så himla usikker på hva jeg burde ligge på når man leser tusen forskjellige ting her og der. Så, er det noen kloke sjeler her inne med skikkelig peiling som en gang for alle kan gi meg en peikepinne på hvordan jeg burde legge opp rundt mat?

http://www.cancer.org/healthy/toolsandcalculators/calculators/app/calorie-counter-calculator 

Info: 24 år, 182 cm, 76kg, fettprosent er 20%. Har lagt på meg 2kg de siste 2,5 mnd, regner med det er mest muskler da jeg har hatt god framgang rent styrkemessig denne perioden. (Knebøy fra 40 kg til 70 kg, markløft fra 40 kg til 80 kg - snakker da fulle sett og ikke maksløft).

Endret av veronika88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du spiser nok alt for lite - hvis du får i deg nærmere 2500-3000 kalorier vil du se enda større fremgang både i styrke og muskelvekst! Kroppen trenger mye å bygge med hvis du skal gå opp i vekt, styrke eller muskelmasse :) 

 

Trivsel er også en faktor - prøv å finne en god balanse mellom nytte og glede ^_^

Endret av Thiasthias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skal ikke bekymre deg for at internett-kalkulatorer gir deg helt andre svar enn det virkeligheten tilsier - dette er helt individuelt.

Gjør det enkelt - Finn et ca. kaloriinntak og ligg der i 1 uke, hver dag enten du trener eller ikke.

Når du veier deg en uke senere reduserer eller øker du inntaket med 200kcal ut ifra resultatet vekten tilsier. Om vekten sto stille eller gikk opp reduserer du med 200kcal uken etter. samme motsatt.

I løpet av 2-3 uker med slike justeringer vil du få full kontroll over ditt kaloribehov og kan styre vekten opp eller ned slik du selv ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...