Gå til innhold

cardio vs styrketrening


karolinefitness

Anbefalte innlegg

jeg er jente på 20 år som har nylig startet å trene igjen etter 2 år av. Jeg trener 5-6 dager i uken hvor jeg starter med 15 min på tredemølla deretter styrketrening. Jeg ønsker å gå ned i fettprosent. Spørsmålet mitt er da, skal jeg trene cardio før eller etter styrketrening?
og har dere noen anbefalinger hvordan jeg skal legge opp treningen for uka?


165cm-72kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du trene cardio for å gå ned i fettprosent? Nei. 

Du vil ha mest energi og musklene dine vil være mer klare for å yte det maksimale ved å kjøre styrketrening først, for deretter å fylle på med utholdenhetstrening. Men så spørs det jo også hvordan type utholdenhetstrening du gjennomfører :) 5-6 dager i uken etter 2 års opphold høres ut som ganske mye trening relativt fort! Husk på å la kroppen hvile innimellom og at reduksjon i fettprosent tar tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er jente på 20 år som har nylig startet å trene igjen etter 2 år av. Jeg trener 5-6 dager i uken hvor jeg starter med 15 min på tredemølla deretter styrketrening. Jeg ønsker å gå ned i fettprosent. Spørsmålet mitt er da, skal jeg trene cardio før eller etter styrketrening?
og har dere noen anbefalinger hvordan jeg skal legge opp treningen for uka?


165cm-72kg..

5-6 x i uka med styrke - hvordan er oppsettet?
^^^vTenker bare på at en ofte kan få bedre fremgang med fokus på frekvens (trene musklene ofte, fremfor å trene én muskelgrupper per økt og dermed bare belaste den en gang i uka)  - altså å belaste hver muskelgruppe hyppig; typisk 2-3-4 ganger i uka noe du kan gjøre ved å trene fullkropp eller to-splitt.


Ned i fett = kaloriunderskudd
^^^Hvordan kaloriunderskuddet oppnå er opp til deg - finn ut hva som passer deg best mtp livvsttil, hverdagsliv, og preferanser: små måltider ofte, eller større og færre måltid? 

Jeg foreslår at du legger deg i et lite underskudd (Vedlikehold - 4-500 kcal), og trener styrketrening. Når vekta slutter å falle kan du legge inn 2 økter med litt utholdenhetstrening, øke hverdagsmosjonen, eller kutte enda litt i kaloriene (eller en kombo). "Cardio" vil hovedsakelig bare (sett bort i fra forbedret kondisjon hvilket også er bra;)) gjøre kaloriunderskuddet større, MEN det er bare dersom en ikke kompenserer ved å spise ekstra hvilke et fort gjort mtp hvor lite en faktisk forbrenner og hvor sulten en ofte blir ;) 
Hvis du LIKER utholdenhetstrening er kjør på, men hvis ikke så er det virkelig ikke nødvendig. 

Det er også verdt å nevne at mye utholdenhetstrening + energiunderskudd = stresse kropp (stresshormoner) hvilket er svært ugunstig mtp fettforbrenning ;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...