Gå til innhold

Vonde knær, hva kan man gjøre?


Pipsa

Anbefalte innlegg

har merket at jeg har begynt å slite med vonde knær. Veldig irriterende. Får vondt av å gjøre knebøy blant annet. Har også prøvd med liten belastning, men det gjør fortsatt vondt. Så måtte rett og slutte å gjøre det. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre i steden? Noe jeg kan erstatte knebøy med? Og evt bulgarske utfall? Har allerede hip thrust i programmet mitt, men trenger to gode øvelser til for rompe og lår.

jeg er litt usikker hvor disse kneplagene kommer fra. Men mistenker at det er bulgarske utfall. Selvom jeg føler jeg har teknikken inne. Så skjønner ikke hvorfor det har skjedd. Noe man evt kan gjøre for å bli kvitt disse kneskadene? Vil gjerne kunne kjøre knebøy igjen. OG bulgarske utfall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har merket at jeg har begynt å slite med vonde knær. Veldig irriterende. Får vondt av å gjøre knebøy blant annet. Har også prøvd med liten belastning, men det gjør fortsatt vondt. Så måtte rett og slutte å gjøre det. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre i steden? Noe jeg kan erstatte knebøy med? Og evt bulgarske utfall? Har allerede hip thrust i programmet mitt, men trenger to gode øvelser til for rompe og lår.

jeg er litt usikker hvor disse kneplagene kommer fra. Men mistenker at det er bulgarske utfall. Selvom jeg føler jeg har teknikken inne. Så skjønner ikke hvorfor det har skjedd. Noe man evt kan gjøre for å bli kvitt disse kneskadene? Vil gjerne kunne kjøre knebøy igjen. OG bulgarske utfall. 

 

Må vite mer om hvor smerten sitter, hvilken del av bevegelsen som gjør vondt og hva slags smerte det er.

Det kommer helt an på om smerten kommer fra teknisk utførelse eller et problem i selve kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vite mer om hvor smerten sitter, hvilken del av bevegelsen som gjør vondt og hva slags smerte det er.

Det kommer helt an på om smerten kommer fra teknisk utførelse eller et problem i selve kneet.

vet ikke om jeg klarer å forklare det slik at du forstår, men er oppå knærne. Jeg kjenner smerten i det jeg bøyer meg ned  i knebøyen. Jo lenger ned jeg kommer jo vondere er det. Også hvis jeg bøyer meg ned til vanlig kan jeg kjenne det litt. Jo mer belastning jo mer vondt er det. Rundt hele kneskålen, verkende smerte på en måte. Kan også kjenne det hvis jeg har sitter lenge og skal bøye meg ned etter på. Kjenner jeg det veldig.  Burde jeg gå til legen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter i patellafestet er oftest pga svakhet i rectus femoris. Foreslår at du styrker denne. 4 kan være pga bakoverføring av leggbeinet. Dette kontres igjen ved å styrke rec fem.

En måte å gjøre det på er å ligge på ryggen, mild svai i korsrygg, og heve beinet rolig opp og ned med rett kne. Når du blir sterkere kan du gjøre det stående med strikk, men ikke start for tidlig, da dette fører til kompensasjoner.

Kan ikke garantere noe uten å undersøke deg, men oftest ser jeg ovennevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...