Gå til innhold

Ett måltid om dagen?


Christian93

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har erfaring med The Warrior Diet? Det vil si at man spiser ett stort måltid på kvelden, og småspiser litt frukt og nøtter resten av dagen. Jeg har nettopp begynt med dette av praktiske årsaker, men er usikker på hvordan det kan påvirke kroppen. 

Jeg er interessert i å høre noen synspunkter, er det noen her som har testet det? Jeg har ikke funnet så mye forskning på det, så om noen har litt dypere kunnskap om hvordan det kan påvirke kroppen så setter jeg pris på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg verken erfaring med, eller hørt om "The Warrior Diet", men kan prøve å uttale meg ut i fra et ernæringsmessig ståsted. 
Hvis jeg har forstått deg riktig så går denne dietten altså ut på at man nærmest faster hele dagen, for deretter å hive innpå med mat på kvelden.

Når det gjelder hvordan kroppen din vil bli påvirket av denne dietten, så er dette svært individuelt. Menneskekroppen er meget tilpasningsdyktig og kan tilpasses selv de særeste matvaner, uten at det nødvendigvis behøver å føre med seg noe negativt, dette er rett og slett et resultat av evolusjonen, og grunnen til at vi mennesker fremdeles eksisterer. En slik tilpasning vil for eksempel si at noen fint kan droppe frokost hver dag uten komplikasjoner, mens andre blir sultne, ukonsentrerte og nærmest uvel av å ikke spise frokost. Hovedutfordringen med dette spisemønsteret, tror jeg, er å få dekket det daglige energibehovet ditt kun ved hjelp av ett måltid, i tillegg til at de energigivende næringsstoffene skal gi den ønskede energiprosenten man ønsker i det totale inntaket. Måltidet bør være ganske så variert, og bestå av animalske kilder, plantebaserte matvarer og korn. 

Dersom du føler at dette er et mønster som fungerer for deg, ser jeg ikke noe negativt i å fortsette med det, så lenge du merker at du ikke blir mye sliten, mister konsentrasjon osv. på dagtid, for det er tross alt snakk om mange timer uten mat. Jeg tror at nøkkelen vil være å ha en god plan på hva du får i deg, slik at behovet for vitaminer og mineraler blir dekket (hvis ikke kan man oppnå mangelsykdommer), samtidig som du ikke ender opp med overspising som følge av maange timer uten skikkelig et skikkelig måltid. 

Håper dette i hvert fall kunne gi deg en liten pekepinn på spørsmålet ditt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...