Gå til innhold

Jævla bedrevitere...


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Kosthold er både komplisert og veldig enkelt på en gang - og det er kanskje derfor det blir så komplisert.

Til en anorektiker som ønsker å bli frisk er det mange som klør seg i hode over at de ikke bare kan begynne å spise. Til en som er overvektig er det motsatt - kan de ikke bare la være?

Det er ikke alltid maten som er roten til det onde, ofte er det tanken rundt det eller helt andre ting som "ødelegger".

Jeg sier ikke at du har noen som helst problem, men det kan være noe i underbevisstheten som en rett og slett ikke tenker over. Mange prøver også for hardt, og det kan gå feil på flere måter:

A) Man tyner seg til det ytterste - helt til man sprekker.

B) Man stresser så iforhold til å gå ned i vekt, slik at kroppen er konstant stresset. Stress = kortisol, som kan gjøre det lettere å gå opp i vekt/vanskeligere å gå ned - særlig med magefett (sies det)...

C) Man tror man spiser etter boka, men så viser det seg å ikke stemme helt...Evt. feilberegner mengder...

D) Litt som B, men for lite søvn eller uregelmessig sovemønster kan spille en rolle.

E) Stoffskiftet kan være for lavt, og man kan ha det man kaller hypotyreose

Helt tilslutt; Helene, alle her prøver bare å hjelpe deg, i hvert fall så er det mitt inntrykk! Rom var ikke bygd på en dag! Slik er det med vekt også, TTT, ting tar tid!

"Spis gelé,

få diaré,

gå ned i vekt på en, to tre!"

Dagens visdomsord! hehe, NOT the way to do it! :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kosthold er både komplisert og veldig enkelt på en gang - og det er kanskje derfor det blir så komplisert.

Til en anorektiker som ønsker å bli frisk er det mange som klør seg i hode over at de ikke bare kan begynne å spise. Til en som er overvektig er det motsatt - kan de ikke bare la være?

Det er ikke alltid maten som er roten til det onde, ofte er det tanken rundt det eller helt andre ting som "ødelegger".

Jeg sier ikke at du har noen som helst problem, men det kan være noe i underbevisstheten som en rett og slett ikke tenker over. Mange prøver også for hardt, og det kan gå feil på flere måter:

A) Man tyner seg til det ytterste - helt til man sprekker.

B) Man stresser så iforhold til å gå ned i vekt, slik at kroppen er konstant stresset. Stress = kortisol, som kan gjøre det lettere å gå opp i vekt/vanskeligere å gå ned - særlig med magefett (sies det)...

C) Man tror man spiser etter boka, men så viser det seg å ikke stemme helt...Evt. feilberegner mengder...

D) Litt som B, men for lite søvn eller uregelmessig sovemønster kan spille en rolle.

E) Stoffskiftet kan være for lavt, og man kan ha det man kaller hypotyreose

Helt tilslutt; Helene, alle her prøver bare å hjelpe deg, i hvert fall så er det mitt inntrykk! Rom var ikke bygd på en dag! Slik er det med vekt også, TTT, ting tar tid!

"Spis gelé,

få diaré,

gå ned i vekt på en, to tre!"

Dagens visdomsord! hehe, NOT the way to do it! :whistling:

Du har mange gode poenger her ja :) Jeg vet folk prøver å hjelpe, men dersom det hadde vært så lett som mange fremstiller det så hadde nok flere gjort noe med overvekt ;) Det er lett for de som har trenet i flere år og som virkelig har en forståelse for det å si at slik og slik er det men det virker som om de noen ganger glemmer at det ikke faller like lett for alle.

For min del er det D og E som spiller inn, får heldigvis medisiner for sistnevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkke bli så hissig, jmf punkt C!

Nå er jo bloggen din litt småschitzofren, hopper mellom at det er viktig å kose seg fordiiiii *"god grunn"*! til topp motivasjon og fremgang, via helsprekker, til store ord om beinhard disiplin, via moderasjon-is-key osv. Det blir jo gaske selvmotsigende og du virker ikke helt enig med deg selv, og det er drivstoff for bedreviterne :p

Tror forresten ikke forumet til nettsiden som het "www.bedreviteren.no" før er stedet å klage på bedrevitere ;) Og hvis man er i tvil, Børge Fageri vet alltid best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkke bli så hissig, jmf punkt C!

Nå er jo bloggen din litt småschitzofren, hopper mellom at det er viktig å kose seg fordiiiii *"god grunn"*! til topp motivasjon og fremgang, via helsprekker, til store ord om beinhard disiplin, via moderasjon-is-key osv. Det blir jo gaske selvmotsigende og du virker ikke helt enig med deg selv, og det er drivstoff for bedreviterne :p

Tror forresten ikke forumet til nettsiden som het "www.bedreviteren.no" før er stedet å klage på bedrevitere ;) Og hvis man er i tvil, Børge Fageri vet alltid best!

Det får være din mening :) I min verden er det lov å ha en oppfatning for å senere endre den dersom man finner ut at man har vært på feil spor, jeg har, i motsetning til andre, ikke problemer med å innrømme at jeg har tenkt feil om en ting :) Man lærer så lenge man lever, og selv om jeg i teorien vet at en sprekk ikke er verdens undergang, så er det ikke dermed sagt at man klarer å vende tankegangen til det når en sprekk skjer i praksis. Jeg er i det minste ærlig om at jeg er grønn på visse områder og at jeg stadig lærer og dersom det er å være småschitzofren så deg om det.

Som jeg har nevnt flere ganger her oppe også så er det stor forskjell på å være en arrogant bedreviter som mener alle andre har feil, og det å ville gi tips til andre som ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg om mitt, alltid! :D Så er det jo også greia, som mange bloggere gjør, å se helt svart og lese ting som er småkritiske med iltert sinnafilter! Bare fordi man ikke klapper på hodet og sier "ÅÅååh såååå flink! Bøtter og spann med sympati, kos og klem snuppelupp!" hver gang, så er man ikke nødvendigvis hater og en jævla bedreviter av den grunn. Chill ned litt og les hva som faktisk står, isteden for å se rødt med en gang -> :mad: heller -> :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg om mitt, alltid! :D Så er det jo også greia, som mange bloggere gjør, å se helt svart og lese ting som er småkritiske med iltert sinnafilter! Bare fordi man ikke klapper på hodet og sier "ÅÅååh såååå flink! Bøtter og spann med sympati, kos og klem snuppelupp!" hver gang, så er man ikke nødvendigvis hater og en jævla bedreviter av den grunn. Chill ned litt og les hva som faktisk står, isteden for å se rødt med en gang -> :mad: heller -> :mellow:

Det er da ikke snakk om å være sinna eller noe, jeg må da også kunne skrive noe tilbake om jeg er uenig uten at jeg er småsinna og ilter? :) Synes det er merkelig at du alltid skal ha det til at jeg ser rødt hver gang, når jeg bare er uenig i det du sier. Jeg forventer ikke at alle skall klappe meg på hodet hele tiden, det ville blitt kjedelig og da lærer man neppe noe som helst :) Det er ikke dermed sagt at jeg trenger å være enig i alt som blir sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"de tenner ihvertfall pluggene hos meg..." " Jeg holder seriøst på å klikke av visse folk!"

Tenkte mer på åpningsinlegget ;)

Slik sett ja :) Ja jeg har en dårlig vane med å klikke litt til tider, men som Asle påpekte så kan nok det ha mye med at jeg ikke har så mange kunnskaper om alt og derfor blir usikker på hvordan jeg skal svare, og da har man lett for å reagere på feil måte. Det er imidlertid forskjell på en random anonym fyr skal påstå at de vet bedre enn meg hva jeg egentlig spiser og det å få tips og råd på et seriøst forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...