Gå til innhold

Hva kan man spise uten å få i seg for mye sukker?


Snorre.98

Anbefalte innlegg

Så dokumentaren "Fed Up", på Netflix i går. De sa at man burde holde seg under 40g sukker. Hvordan er dette mulig? F.eks: Det er ca 10g sukker i et glass ekstra lett melk. Er det noe jeg ikke vet her? Jeg er tynn og fin, burde kanskje legge på meg litt, får i meg nesten 30g sukker i løpet av frokst, blir vanligvis ikke mye mer i løpet av dagen da. Så hvordan er det mulig at man skal holde seg under 40g sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukkeret i melken er laktose som forekommer naturlig. Det man vil unngå er sukker uten nyttige næringsstoffer. Ting som inneholder sukker, men fortsatt er lurt å spise inkluderer frukt og melkeprodukter. Fruktjuice og søtsaker inneholder mye sukker og lite næring.

Noen tips for å spise mindre sukker kan være:

- Unngå brus, fruktjuice, iste, saft osv.

- Spis mindre godteri

- Spis mindre ferdigmat

- Unngå søtt pålegg på brødskiven

- Spis brød med lite tilsatt sukker, evt. havregrøt

- Unngå posesauser, ferdig tacokrydder og søte dressinger

Kort og godt; spis "naturlige" ting som alle vet er sunt, og drikk vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at ernæringsforståelsen i Fed Up ikke akkurat er av fremste merke og da. Ta alt den sier med en tequilaklype salt. Robert Lustig, som de bruker en del som kilde, har fått en god del pepper i ernærinsmiljøet for å være veldig anti-sukker-korsfarer, selv når dette ikke er hensiktsmessig.

Dessuten litt forskjell på sukker (laktose i melk, fruktose i frukt osv) og tilsatt sukker. Vær isåfall mer skeptisk til sistnevnte enn førstnevnte.

Samtidig er det jo ikke dumt å prøve å redusere mengden tilsatt sukker i maten, særlig hvis man ønsker vektreduksjon,men noen absolutt grense på N gram om dagen vet jeg ikke om jeg er like overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...