Gå til innhold

overbelastning i ankel og legg, tips/hjelp?


hannanw

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med en overbelastning i høyre ankel og legg som er i begynnelsestadiet(altså potensial til å bli verre). Har tatt på sportstape for å støtte og stabilisere. Styrketrening går forsåvidt greit, mens å løpe HIT-intervaller som forårsaket belastning er mer smertefull, men ikke utholdelig. Er inne i en periode der jeg ønsker å kutte fettprosenten, og da er det jo nødvendig med cardio. Har dere noen tips til hvordan jeg bør trene? og hvordan jeg unngår en verre belastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener 5 ganger i uka: 2 ganger styrke med fokus på hele kroppen inkl markløft og knebøy + 3 ganger HIIT. Har hatt en pause fra intens trening på et år pga folkehøgskole. I tillegg har jeg litt svake ankler grunnet hypermobilitet. Grunnen til at jeg overbelastet ankelen og leggen var at jeg tråkket for hardt ned på båndet og i tillegg kom ut av takt på tredemøllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i anklen gjør det vondt? Hvilken fotbevegelse gjør vondt, og samme sted? Hva er problemet med leggen?

HIIT 3 ganger i uken høres mye ut, spesielt om man har har ustødige ankler og ikke er vant med denne typen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ankelen gjør det vondt på innsiden, og det har forplantet seg til nedre del av leggen på innsiden. Det har skjedd før, men da var det verre og hovnet opp. Men det har ikke vært gjentagende i stor grad, 2 ganger i løpet av de fire siste årene. Denne gangen vil jeg unngå en større belastning slik at det ikke fører til en lengre pause fra trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som at tibialis posterior har tatt på seg litt for mange oppgaver. Forutsatt at jeg har rett, foreslår jeg følgende.

Masser og strekk tibialis posterior. Tren tibialis anterior, leggene, og alle peroneusmusklene. Du finner alt du trenger ved å søke på youtube, f.eks "tibialis posterior release" eller "peroneus exercise" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med roligere jogging. Jeg ville ikke kjørt HIIT 3 ganger i uka med legger som balanserer på kniveggen.

Start med opptrening som jeg anbefalte deg ovenfor og se om det hjelper. Massasje av tibialis posterior bør gi ummidelbar lettelse av symptomene om jeg har rett i min antakelse, men dette vil ikke holde mål uten å også trene opp foten mtp svak muskulatur som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...