Gå til innhold

"No pain, no gain".


Ojive

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom en ser på antall som forsøker å ta selvmord eller har selvmordstanker vil tallene bli det stikk motsatte. Forklaringen på hvorfor menn har høyere selvmordsrate er vell mer en synsing fra personens side enn et faktum, og forklaringen her kan være så mangt, eksempelvis, valg av metode.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_7242&Main_6157=7239:0:25,8904&MainContent_7239=7242:0:25,8906&Content_7242=7244:110540::0:7243:4:::0:0

Hovedpunkter

  • De siste 20 årene har forekomsten av selvmord vært nesten konstant.
  • Menn har rundt 3 ganger høyere risiko for selvmord enn kvinner.
  • Mange selvmord er vanskelige å forklare og er ofte en kombinasjon av mange årsaksforhold.
  • Selvmordsfare er knyttet til rusmisbruk, livskriser og mental sykdom.
  • Mange selvmord kan forebygges.
  • Det er rundt 10 ganger så mange selvmordsforsøk som selvmord, men Norge mangler nasjonal statistikk for dette.

Publisert 30.06.2014, endret: 09.04.2015, 08:14

Kapittel i Folkehelserapporten 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing fra min side og:

Legger du et lokk på kokende vann, så vil det til slutt koke over.

Det er sosialt akseptert at kvinner kan få luftet ut følelser og tanker når de vil, noe som medfører en mindre risiko for at det koker over.

For menn derimot er det ikke sett på som særlig maskulint å snakke om følelser eller noe i samme gate. De skal være sterke, tåle det meste, og for guds skyld, ikke vise sin "svake" side (Jada, jeg vet vi kvinner elsker å si at vi digger menn som kan vise følelser, men enklere å sagt enn gjort) . På den måten får de ikke luftet ut, slik kvinner har mulighet til, og en dag koker det over.

Som sagt, synsing fra min side. Mye mulig, men dette er ihvertfall min teori til èn av grunnene til at menn begår oftere selvmord. Mulig jeg har feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg ikke hele artikkelen, og er heller ikke uenig med det faktumet at menn har høyere selvmordsrate. Poenget mitt var at en må se på det større bildet og forklaringen til personen var svært forenklet (i mine øyner), og det finnes nok ingen enkel forklaring på hvorfor menn har høyere selvmordsrate. Det er godt mulig at forklaringen han kommer med er EN av årsakene.

Som sagt, kvinner har høyere rate når det kommer til selvmordsFORSØK, og mange forklarer dette blandt annet med at menn har mer effektive metoder når de først skal ta sitt eget liv. Bruk av våpen ol hos menn, og overdose hos kvinner er typisk, om jeg ikke husker feil.

Although suicide rates are lower among women, women lead men two to one in suicide attempts.http://www.sciencedaily.com/releases/1998/11/981112075159.htm

Første kilden jeg fant ved et kjapt google-søk, men du finner nok ganske mye om temaet med litt grundigere søking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...