Gå til innhold

Smerte foran på ankel


OleMarius

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjenner det gjør vondt foran på ankelen når jeg går. Smerten kommer når helen er oppe og det blir belastning. Det er ikke værre enn at jeg klarer fint å gå både trapper og vanlig, men jeg er fortsatt litt redd for å kjøre noe mer intenst enn det.

I ukene i forveien kjørte jeg mye cardio mellom sett som bestod mye av step-ups, stående løping osv. Smertene kom dagen etter at jeg syklet eksplosivt på en bysykkel (jeg hater at de går så sakte så jeg ga 200%) så jeg er usikker på om det kommer fra langvarig belastning eller kun den syklinga.

Det er ingen synlige tegn utenpå, verken hevelse eller farge.

Har gått 5 dager nå uten nevneverdig forbedring, men vil anta det tar litt lengre tid dersom det er en sene som har fått seg en rift eller noe.

Uansett, det jeg lurer på er:

1. Er dette noe som vanligvis går over av seg selv?

2. Kan jeg trene bein med en slik skade? Til og med tåhev?

3. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe til at det blir bra? F.eks. rolige gåturer, støttebandasje etc.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fokuserer godt på legg når jeg kjører tåhev og kjører ganske tungt her (60-80kg avhengig av rep-range) , 2 sec pause på topp og bunn, rolig og kontrollert. Har hatt bra fremgang også. Nå kan ikke jeg si noe sikkert, men jeg ville gjetta at det har med mye eksplosiv cardio (i 1 min) mellom hvert eneste sett, hver dag over 2 uker som kan ha vært utslagsgivende.

Men jeg skal uanset ha i bakhodet det du nevner om at jeg kanskje bruker fotmuskelatur til neste gang slik at jeg kan kjenne på det der og da, det kan jo være at det er noe jeg ikke har tenkt over og at du har rett :-)

Ser ut på nettet som det er anbefalt å sjekke sånne symptomer om det ikke blir bedre av seg selv etter 4-5 dager, så da gjør jeg det på mandag. Håper jeg slipper å skippe legday!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet beskriver hvor det gjør vondt (litt mer spredt enn den røde dotten). Noen punkter

1. Det gjør ikke vondt når jeg står rett opp og ned, kun når belastningen er på front av fot ved vanlig gange eller spesielt ned trapper. Nok til at jeg velger å gå i relativt rolig tempo.

2. Det er ikke stikkende smerte. Den beste beskrivelsen er vel kanskje at det føles ømt.

3. Jeg merker på venstre fot at hvis jeg prøver å trykke kun storetåa ned i bakken så forplantes trykket i foten og smerten kommer litt mindre konsentrert i illustrert område. Venstre fot er litt værre enn høyre.

4. Jeg har ingen smerter når det ikke er lagt tyngde på foten og jeg beveger foten opp/ned/høyre/venstre. Ingen forskjell fra før på mobilitet.

post-960-14441007126942_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerteområdet er akkurat hvor ekstensoren til storetåa ligger. Om smertene stammer fra impingement av leddet eller irritasjon av muskelen, er vanskelig å svare på over nettet. Hvis muskulaturen som pronerer og supinerer foten er for stramme, kan dette endre leddstillingen og dermed utsette omkringliggende strukturer. Det kan også hende at foten er såpass pronert at extensor hallucis longus (storetåheveren) klemmes mellom ligamentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La merke til at det gikk helt fint å sykle. Da kjente jeg ingen smerter som ved gange, så jeg tok en tur på gymmen og varmet godt opp på sykkel og kjørte en kardioøkt etter styrketrening på sykkel. Virker som det hjalp stort å bare få latt muskelaturen jobbe og la kroppen fikse seg selv :)

Takker uansett for svar, blir det værre eller noe annet dukker opp har jeg deg bookmarket! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei! Begynner å bli noen år gammel denne posten. Men jeg har fått akuratt det samme problemet foran på min høyre ankel. Hvordan løste du det med denne skaden? Og evt hva gjorde du for å forhindre at det skjedde igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...