Gå til innhold

mistet muskler, derfor ned i vekt?


Liss-A

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har trent styrke i flere år, kanskje 3-4 ganger i uken, hvor 1 av øktene har vært kondisjon som løping, sykkel etc.

I sommer har jeg trappet ned styrketreningen og gått en del på rulleski , og litt jogging utendørs. I mai veide jeg omtrent 73 kg (er 163 cm, 26 år, og syns 73 kg er litt for mye). Da jeg veide meg for to dager siden lå jeg på 68 kg (veide meg om ettermiddagen med klær på, så kanskje jeg egentlig veier 67 eller 67,5?)

Så, det jeg lurer på, tror dere jeg har gått ned i vekt fordi jeg har trappet ned styrke, og økt kondisjon, altså mistet muskler, eller har jeg faktisk vært flink til å spise mindre med god kondisjonstrening?

Fordi jeg har jo lest at styrketrening skal være bra for å gå ned i vekt, da man øker forbrenningen..

Jeg har forresten ikke spist veldig sunn mat, og har ikke tid til å spise "ordentlig mat" i løpet av arbeidstiden da jeg jobber alene i butikk (9-16) uten pauser (føler jeg må ha mat som er lett å tygge/svelge på 1-2-3 da jeg kanskje får kunder og spiser mest mangoyogurt på jobb). Og jeg spiser omtrent 3 måltider til dagen, frokost er frokostblanding eller 2 skiver, lunsj på jobb er jo yogurt, og middag er laks, pizza eller pasta etc. og noen ganger druer om kvelden. Kan også nevne at jeg har kuttet ned drikking og går nå ut kanskje 1 gang i mnd. Frem til april gikk jeg kanskje ut 3-4 ganger i mnd.

Vet ikke om dette er relevant, men har lavt stoffskifte..

Håper på svar :)

Tror kanskje jeg postet denne i feil forum? men får ikke til å slette.. beklager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ha mistet noe muskler, men det er vanskelig å si ut i fra ingenting(tekst). Ser ut som du spiser veldig lite i løpet av dagen, og dette er nok enkelt og greit grunnen :)

Kondisjonstrening forbrenner ofte mer der og da, men jo mer muskler du har i kroppen jo mer forbrenner du jevnt over dagen. Om jeg husker rett.

Lavt stoffskifte kan stå for 2-6 kilo endring om du har endret dosering på medisiner osv, men det at lavt stoffskifte fører til mange ekstra kilo er en myte. Lavt stoffskifte kan derimot føre til at du er mer sliten og trøtt, og derav en stor selvforskyldt vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...