Gå til innhold

Stramme quads.. What to do..


Sondre91

Anbefalte innlegg

Har i en 5-6mnd slitt med vondt i knær når jeg har trent knebøy, og tror nå jeg endelig har funnet "problemet".

Idag på trening gikk det plutselig opp ett lys for meg. Jeg kom på tanken at jeg alltid har blitt veldig stram over kneene når jeg setter meg dypt i knebøy, og klarer ikke sette meg skikkelig ass to grass (avlaste med å sitte på legger) uansett hvor bredt jeg står.

Så da ble tanken att hvis jeg bouncer, eller setter meg litt fort ned med for stramme quads, så vil det vel bli en veldig belastning i muskelfestene nedi knærne. Har også hørt rive/revnelyder nedi kneet, med etterfølgende stikkende smerte inni knær, og selfølgelig stoppet med en gang, og tatt pause fra beintrening. Har hatt lengre pauser, og følt meg helt frisk, men etter ett par tunge beinøkter, så har smertene kommet igjen.

Di gangene jeg har klart å holde på lengst, uten å få problemer igjen, har jeg stått relativt bredt, varmet godt opp, og ikke gått forbi parralell, åså har jeg sikkert tullet det til ett par ganger med for dyp knebøy med for lite oppvarming, som har laget problemer igjen.

Så da er spørsmålet, Hvordan fikser jeg di stramme lårene?

Foreløpig var tanken å varme godt opp, og stretche lårene mye på hver trening fremover, og muligens ta noen veldig lette knebøy med kun stangen og "double bounce".. God ide?

Noen som har vært gjennom lignende?

Tips mottas med stor takk! Kan ikke vente til å komme skikkelig igang med beintrening igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn den svake lenken.

En god knebøy bør aktivere , mage, glutes, adduktor, quads, hamstrings og legger. Ett hvert svakt punkt her kan føre til overarbeid i andre områder.

Vanlige "svakheter" (ofte motorisk feil og ikke nødvendigvis muskulær svakhet), er glutes, rectus femoris, adduktor og core. Hvis du legger ut en video så kan jeg lettere fortelle deg hva du bør jobbe med.

Fortsett å rulle og strekke quads for å holde kneproblemet i sjakk.

Det aller mest sannsynlige scenarioet her, er at rectus femoris er svak og at hofta feilplasseres posteriort under bøyingen. Dette vil føre til ekstreme forhold for en svak og utsatt rectus femoris (spesielt fordi den også er en hoftebøyer), og kan føre til dine beskrevne problemer.

Mer om bekkenkontroll i knebøy her

http://treningogrehab.no/helhetlig-syn-kneboyproblemer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn den svake lenken.

En god knebøy bør aktivere , mage, glutes, adduktor, quads, hamstrings og legger. Ett hvert svakt punkt her kan føre til overarbeid i andre områder.

Vanlige "svakheter" (ofte motorisk feil og ikke nødvendigvis muskulær svakhet), er glutes, rectus femoris, adduktor og core. Hvis du legger ut en video så kan jeg lettere fortelle deg hva du bør jobbe med.

Fortsett å rulle og strekke quads for å holde kneproblemet i sjakk.

Det aller mest sannsynlige scenarioet her, er at rectus femoris er svak og at hofta feilplasseres posteriort under bøyingen. Dette vil føre til ekstreme forhold for en svak og utsatt rectus femoris (spesielt fordi den også er en hoftebøyer), og kan føre til dine beskrevne problemer.

Mer om bekkenkontroll i knebøy her

http://treningogrehab.no/helhetlig-syn-kneboyproblemer/

Takk! Skal få filmet litt på trening idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så idag varmet jeg opp, stretchet endel, og begynte med knebøy.

12rep m stang

12rep m 40kg

12rep frontbøy 40kg

12rep m 40kg

5rep m 60kg

5rep m 60kg frontbøy

Så tok jeg denne videoen, og etter det skulle jeg prøve på noen fler frontbøy, men bare såvidt jeg fikk lagt vekten på skuldrene så stakk det godt til under venstre kneskål, og jeg stoppet rett der uten å prøve noe mer. Det var ingen forvarsel, det kom veldig plutselig, og det kjentes veldig godt ut før det.

Hele økten etterpå, og nå 1time etterpå klarer jeg ikke sette meg ned til parralell uten att det gjør så vondt i kneet att jeg må stoppe.

Videoen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenet er i posterior stilling under hele løftet, og spesielt eksentrisk fase. Dette setter stort spenn i rec fem, som sagt. Korsryggen også. En ustabil bekkenstilling vil føre til at glutes og adduktor ikke jobber effektivt under løftet. Resultatet er ofte overbelastning av korsrygg og quadriceps.

Ved teknikkendring vil nok problemet bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers ; hva med å legge inn litt tid på dynamisk oppvarming og tøying av forside lår?

Jeg får også vondt i knærne av mye bøy over kort tid, da jeg mistenker at stramme lårmuskler drar i kneet og skaper vondt; så når jeg legger inn litt innsats i å tøye lår og hofteleddsbøyer, og foam roller, så blir det meget bedre.

Prøv det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ; hva med å legge inn litt tid på dynamisk oppvarming og tøying av forside lår?

Jeg får også vondt i knærne av mye bøy over kort tid, da jeg mistenker at stramme lårmuskler drar i kneet og skaper vondt; så når jeg legger inn litt innsats i å tøye lår og hofteleddsbøyer, og foam roller, så blir det meget bedre.

Prøv det?

Det var det jeg prøvde på sist, å det føltes bra ut, men jeg ble skadet alikevel. Så nå har jeg bestilt undersøkelse/veiledning i teknikk hos statera i sandnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg prøvde på sist, å det føltes bra ut, men jeg ble skadet alikevel. Så nå har jeg bestilt undersøkelse/veiledning i teknikk hos statera i sandnes :)

Sjekk om de kan hjelpe deg før du kjøper masse timer. Du finner fort ut av det under prøvetimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...