Hubba bubba Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei, Jeg er en kvinne på 27, 165 cm høy og veier 106 kg. Stillesittende jobb men svømmer (litt roig)l 2-3 ganger pr uke. Har nå satt meg mål om å gå ned i vekt og vil ta i bruk kaloritelling som hjelpemiddel. Har slitt med dette før og er redd for å spise for lite og for å spise for mye. I følge BMR er mitt "komaforbruk" på rundt 1800, og hvis jeg trener er det på rundt 2100. Jeg synes dette høres veldig mye ut. Det er vel for å opprettholde min nåværende vekt? Kan et daglig inntak på 1500 kcal være en grei balanse? Samsons 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34249-har-jeg-riktig-balanse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsons Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei, Hubba Bubba og velkommen til fitnessbloggen Svømming er fantastisk god trening, så fortsett med det! Kanskje en tur eller to i uken også kan legges til? Kalori telling er veien å gå, alt annet av "snarveier" er bare bortkastet tid. Når det kommer til kalori inntaket ditt vil jeg anbefale deg å laste ned "Myfitnesspal" eller "Lifesum" begge er ypperlig for å holde kontroll på kaloriene og kan skanne de fleste matvare strekkoder og da gi deg en full oversikt over innhold. (De er også gratis) 1500 kalorier per dag vil ikke fungere, du er overvektig og må ta i betraktning at kroppen din på et ekstremt kaloriunderskudd ikke vil fungere som den skal. Med dette mener jeg at du vil miste mye energi, dempe den naturlige fettforbrenningen og sette deg selv opp til å gå tilbake til gamle vaner. Du må være på et underskudd som kroppen takler, og det vil jeg tro at er rundt 2000 kalorier i ditt tilfelle. Koma forbruket ditt vil nok være nærmere 3000 ovenfor 2000. Så prøv deg på rundt 2000 kalorier i starten, og juster gjerne bittelitt dersom du stagnerer. En ting jeg kan legge til er søtsaker, kast alt du har. Du må tenke på vektnedgangen som en livs endring, ikke en diet. En kose dag inniblant er selvfølgelig godtatt for folk flest, men i start fasen kan en kose dag ødelegge ekstremt mye. Jeg er sikker på at mange her inne er uenig i min mening, men jeg vil anbefale deg å iallefall prøve å ikke spise godteri/drikke brus selv om du har en "kose dag". Jeg har lest gang på gang blant annet her inne at man må ha et sunt forholdt til godteri, og det er helt sant. Men vi som har vært ekstremt overvektig vet at man kan ikke bare ta seg 1 godteri bit på lørdagen om skålen står der. Så jeg anbefaler deg på det sterkeste, finn bedre alternativer. Det samme gjelder middager, les deg opp på sunnere ting å spise og unngå ferdig laget mat. Finn andre alternativer, pepsi max og questbars har reddet meg mangfoldige ganger når jeg har vært nær å kjøpe godteri. Ble et litt langt innlegg, jeg håper noe av det kan tas i bruk iallefall Om du har noen form for spørsmål så må du bare spørre, jeg får blod på tannen hver gang jeg ser en ny flinkas som vil endre livet sitt! LeanMachine, Hubba bubba og Frida=) 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34249-har-jeg-riktig-balanse/#findComment-1157772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hubba bubba Skrevet 18. august 2015 Forfatter Del Skrevet 18. august 2015 Hei Samsons, tusen takk for hyggelig og fint svar Gikk og lastet ned Myfitnesspal med det samme og det virket som et flott hjelpemiddel, så skal bruke den flittig fremover. 2000 høres ut som et fornuftig tall, selv om det høres skremmende mye ut så er det vel så mye kroppen trenger når den har blitt så stor :/ Når du sier at jeg skal justere dersom det stagnerer, tenker du oppover eller nedover? Du har absolutt helt rett i det du skriver om søtsaker så nå skal alt ut av huset. Det er verdens letteste ting å finne unnskyldninger for å ha kosedag og når du "først har tatt en kosedag kan du like gjerne fortsette ut uka for den er ødelagt uansett" Hvordan burde man fordele kaloriene utover dagen? Igjen takk for hyggelig svar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34249-har-jeg-riktig-balanse/#findComment-1157773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsons Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Det er et helt fantastisk virkemiddel ja, jeg husker når jeg først startet så fikk jeg tips om den. Så registrerte jeg det jeg spiste, og selv om jeg trodde jeg var på rundt 2000 så var jeg på 2700 på en helt vanlig dag. 2000 kalorier høres kanskje mye ut, men det er et godt tall nå i starten. Jeg vil nok si at du kommer til å renne av deg kiloene ganske så fort så lenge du ikke overstrider kaloriene og holder deg i moderat aktivitet. En tur til fots 1-2 ganger i uken på bare 30 minutter kan gjøre underverk for forbrenningen også . Dersom du stagnerer, noe som er veldig vanlig så må du se hvorfor du stagnerer. Jeg har selv stagnert veldig ofte, og har da fort funnet ut at for eksempel denne uken har jeg vært veldig mye mer aktiv enn vanlig og jeg da må justere kaloriene litt opp for å ikke stoppe forbrenningen, og omvendt om jeg har vært litt mer avslappet. Det er ikke snakk om mye kalorier, men for eksempel når jeg jobber på gården samme dag som jeg skal trene så blir det kanskje rundt 300-400 kalorier ekstra. Det beste er å bare gå gjennom alt av skap og hive alt ut. Det å ha det i hus er så dumt, for det er så tilgjengelig. Et svakt øyeblikk er alt som trengs, og det er vanskelig å få motivasjonen tilbake når man hiver i seg noen godsaker og da tror at alt av framgang er tapt. Jeg har selv hatt moderate kosedager, familiebesøk med litt bedre mat osv. Men det er også da viktig å ikke fylle oppå det øynene har lyst på, ta en mindre porsjon og spist sakte. Jeg spiser 4-5 ganger om dagen Frokost: Rundt 400-500 kalorier, overnight oats er en favoritt som jeg lager mer eller mindre hver kveld og kan anbefale på det sterkeste som en kjapp og enkel frokost som er relativt sunt. Lunsj: Jeg liker å variere her litt alt ettersom når jeg skal trene ettersom at jeg da får bedre framgang om jeg har et godt måltid i meg før trening. Rundt 300-400 kalorier om jeg ikke skal trene etter lunsj, 500-600 om jeg skal trene etter lunsj. Middag: Hovedmåltidet blir som oftest for meg på rundt 600-700 kalorier, her fokuserer jeg slavisk på å få i meg mye proteiner. Kvelds: Jeg liker å avslutte dagen med et lite måltid på 200-300 kalorier, men på treningsdager så blir det ofte litt ekstra. Men det er veldig forskjellig for alle, dagen er forskjellig hver dag og ting forandrer seg. Mitt kaloriforbruk er også innrettet etter trening og fridager. Jeg prøver å ligge på rundt 2000 kalorier, og rundt 2300-2400 på treningsdager. Det er smart å sette opp en mat plan, men prøv å kunne variere litt hver dag. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34249-har-jeg-riktig-balanse/#findComment-1157776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ABC123 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 2000 høres ut som et greit utgangspunkt, jeg begynte nesten der du er og ligger fortsatt rundt 2000 kalorier om dagen. Logger en dag i mellom, og sist jeg logga lå inntaket på 1800 kalorier, da veide jeg alt, så nå har jeg lagt til litt mer frukt og grønt. Ikke se på treningsmengdene mine riktignok, for jeg er tidligere treningsnarkoman som erstattet trening med godiskos med kjæresten, treningsgleden min er nå tilbake Jeg begynte med å gå små turer, opp til 3km det første, svømming er også lurt når du har muligheten. Matmessig jobber jeg fortsatt med saken, spiser nå somregel Frokost: overnight oats m cottage cheese Lunsj: 2-3 rugsprø m kjøtt eller egg Mm: Frukt eller grønt Kvelds: 1-3 rugsprø m kjøtt eller egg + evt frukt eller grønt + 1 glass melk Middag: det jeg lager til meg og kjæresten. Prøver å ta sunne valg. (middag og kvelds bytter ofte plass pga kjæresten jobber sent og jeg ønsker å spise sammen med han) Nå har vi kommet dit at han kan spise godis uten at jeg "må" smake, og godisen er begrenset til helg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34249-har-jeg-riktig-balanse/#findComment-1157784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =xXx= Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Hei, Hubba Bubba og velkommen til fitnessbloggen Svømming er fantastisk god trening, så fortsett med det! Kanskje en tur eller to i uken også kan legges til? Kalori telling er veien å gå, alt annet av "snarveier" er bare bortkastet tid. Når det kommer til kalori inntaket ditt vil jeg anbefale deg å laste ned "Myfitnesspal" eller "Lifesum" begge er ypperlig for å holde kontroll på kaloriene og kan skanne de fleste matvare strekkoder og da gi deg en full oversikt over innhold. (De er også gratis) 1500 kalorier per dag vil ikke fungere, du er overvektig og må ta i betraktning at kroppen din på et ekstremt kaloriunderskudd ikke vil fungere som den skal. Med dette mener jeg at du vil miste mye energi, dempe den naturlige fettforbrenningen og sette deg selv opp til å gå tilbake til gamle vaner. Du må være på et underskudd som kroppen takler, og det vil jeg tro at er rundt 2000 kalorier i ditt tilfelle. Koma forbruket ditt vil nok være nærmere 3000 ovenfor 2000. Så prøv deg på rundt 2000 kalorier i starten, og juster gjerne bittelitt dersom du stagnerer. En ting jeg kan legge til er søtsaker, kast alt du har. Du må tenke på vektnedgangen som en livs endring, ikke en diet. En kose dag inniblant er selvfølgelig godtatt for folk flest, men i start fasen kan en kose dag ødelegge ekstremt mye. Jeg er sikker på at mange her inne er uenig i min mening, men jeg vil anbefale deg å iallefall prøve å ikke spise godteri/drikke brus selv om du har en "kose dag". Jeg har lest gang på gang blant annet her inne at man må ha et sunt forholdt til godteri, og det er helt sant. Men vi som har vært ekstremt overvektig vet at man kan ikke bare ta seg 1 godteri bit på lørdagen om skålen står der. Så jeg anbefaler deg på det sterkeste, finn bedre alternativer. Det samme gjelder middager, les deg opp på sunnere ting å spise og unngå ferdig laget mat. Finn andre alternativer, pepsi max og questbars har reddet meg mangfoldige ganger når jeg har vært nær å kjøpe godteri. Ble et litt langt innlegg, jeg håper noe av det kan tas i bruk iallefall Om du har noen form for spørsmål så må du bare spørre, jeg får blod på tannen hver gang jeg ser en ny flinkas som vil endre livet sitt! Vel talt! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34249-har-jeg-riktig-balanse/#findComment-1157916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.