Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy


EspenB

Anbefalte innlegg

Hallo,

Ønsker innspill på knebøy-teknikk. Har lagt ved video under. Først vanlig video av 6 reps, etterfulgt av 6 reps i slow motion.

Min egen vurdering er at jeg puster bra og skaper godt buktrykk (vanskelig å se på video selvfølgelig), går akkurat dypt nok, og får brystet opp i bunnposisjon. Av minus skal vel albuene optimalt sett peke nedover og ikke bakover som de gjør hos meg. Jeg legger også merke til at knærne går innover i det jeg skal gå opp fra bunnposisjon, og det er hovedsaklig her jeg ønsker innspill. Hvor ille er det og hva kan gjøres for å unngå dette? Stå med smalere beinstilling? Jobbe med mobilitet - i såfall hva er mest sannsynlig lurt å jobbe med? Regner med at grunnen til at de går innover er fordi jeg ikke er sterkest i den posisjonen jeg sitter i og blir derfor litt ubevisst "tvunget" til å gjøre en endring for å mobilisere kraft til å komme opp - makes sense?

På forhånd takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne sett dette fra siden. At knærne går inn tyder gjerne på at glutes ikke er med i gamet. Teknikken er tilsynelatende god fra denne vinkelen

Albuene er ok. Tror ikke du bør gå noe smalere i beinstillingen - men vanskelig å si noe sikkert uten å se beinlengde

Kan se ut til at du slipper buktrykket litt tidlig, men igjen jeg må se fra siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett dette fra siden. At knærne går inn tyder gjerne på at glutes ikke er med i gamet. Teknikken er tilsynelatende god fra denne vinkelen

Albuene er ok. Tror ikke du bør gå noe smalere i beinstillingen - men vanskelig å si noe sikkert uten å se beinlengde

Kan se ut til at du slipper buktrykket litt tidlig, men igjen jeg må se fra siden

Takk for innspill. Skal få filmet fra siden iløpet av helga.

Tror du at det at knærne går innover vil sette meg i fare for skader, og noe som burde fikses før jeg øker på vektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut. Du slipper opp tightness i bunn, og holder en mildt krum lumbal/bekkenstilling frem til du er nesten på toppen. Antakelig er dette årsaken til at knærne faller litt inn, da glutes ikke jobber så effektivt når ilium (bekkenbeinet) forskyves. Er du sår i ryggen og/eller lysken ifbm med bøy?.

Vet ikke om det er med viten og vilje, men du slipper deg ganske fort ned i bunn. Eksentrisk kontroll er et typisk tegn hvor det er dårlig bekkenkontroll - så dette er noe du kan evaluere. Dersom det er med vilje, ville jeg kuttet det ut frem til teknikken var 100%. Det er lurt å få med litt av den eksentriske delen, både med hensyn til motorkontroll og hypertrofi.

'divebombing', altså å kaste seg ned, fungerer kun effektivt dersom man har god nok mobilitet til å møte hamstring mot leggen uten å miste tightness i kjernen. Dette er i min mening en viktig ting å tenke på.

Når du puster inn og kniper buken, husk å samtidig knipe korsryggen. Kjernen består av muskulatur både foran og bak, utnytt dette. Hold deg tight. Når du kjenner at du mister tightness i korsryggen, så reis deg heller opp. Dette er tegn på at du begynner å krumme pga diverse fleksibilitetsissues.

Du har ganske lange lårbein, så ikke gå noe smalere i min mening. Kanskje 2-3 cm bredere (prøv deg frem!)

'Ass to grass' er populært, men i min erfaring har ganske få personer god nok mobilitet og tilpasset strukturell oppbygning (hoftedybde, acetabulum-plassering osv) for å gjøre dette skadefritt i lengden og med plettfri teknikk. Gå så dypt du greier å holde deg tight.

Alt i alt et greit løft, med småting som du kan jobbe med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...