Gå til innhold

Kostholdsoppsett for hot teenage boy med travel skolehverdag


Kris Li

Anbefalte innlegg

Hei.

Med en travel skolehverdag (8.00-15.00), og en lunchpausen på skolen på knappe 20 minutter, er det lite tid til spising annet enn tidlig på morgenen før skolen (6.00-7.00), og etter skoletid (16.00-20.00). Har derfor litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal legge opp kosten.

Har dere noen forslag/tips til kostholdsoppsett for en slik hverdag (energibehovet ligger på rundt 2200-2500 kcal)? Erfaring med 2 måltider om dagen?

Prøver forresten å holde meg unna gluten (blir dårlig i magen), så alt av brødmat o.l. er ikke aktuelt. Har heller ikke lyst til å ty til veldig energitett mat på skolen (tenk shake av (glutenfri) havregryn og olivenolje), da jeg liker å spise, helst i fred og ro.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne ha prøvd deg på periodisk faste? De aller fleste velger å ha fasten senere på dagen, fra rundt 12.00-20.00 f.eks, men for deg hadde det kanskje vært mulig å ta den fra 6.00-16.00. Om du orker det å ikke kunne spise resten av kvelden. Da kunne du spist to enorme måltider klokka 6 og klokka 16 i fred og ro.

Er veldig enig med deg i det å spise alene og med god tid, hater å bare spise for og spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke lyst til å ty til veldig energitett mat på skolen (tenk shake av (glutenfri) havregryn og olivenolje), da jeg liker å spise, helst i fred og ro.

Har det på akkurat samme måte, så derfor spiser jeg absolutt ingenting på skolen og venter i stedet til jeg kommer hjem. Fordelen med dette er at man sparer ekstremt mye tid om morgenen (slipper å lage frokost og lunsj), samtidig som man slipper å stresse med å hive i seg maten før friminuttet er ferdig. I stedet kan man kose seg med et fantastisk stort måltid i ro og fred når man kommer hjem, og i tillegg smaker maten mye bedre når man har gått så lenge uten mat.

Omtrent 70% av dagens kaloriinntak i første måltid og 30% i andre og siste måltid på kvelden fungerer supert for meg. Kroppen venner seg også raskt til store måltider, så selv om 1600kcal i ett måltid kan virke mye i starten vil man etter en stund kunne få i seg dette relativt enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...