Gå til innhold

Langvarige smerter i underarmene.


Helmsley

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har i lengre tid, nærmere sagt siden februar i år, hatt problemer med betennelseslignende plager i underarmene mine.

Dette oppsto opprinnelig under en boksetrening jeg var på, hvor jeg fikk så vondt i armen at jeg nesten ikke klarte å løfte den etterpå. Tror dette kan være en overbelastning etter et langt fravær fra sporten. Jeg prøvde da å ta hensyn til venstrearmen ved å hovedsakelig benytte høyre arm, som førte til at det kom lignende plager i høyrearmen.

Det er snakk om spenningssmerter med tilhørende stråling nedover armene, som om senene står i høyspenn på en måte. Dette fører til problemer i både trenings- og jobbsammenheng, fordi ting som tilsynelatende lett provoserer dette er spesielt statisk bæring og dataskriving. I tillegg oppstår symptomene en stund etter provokasjonen, opptil en dag i etterkant.

Jeg har i ettertid vært hos en terapeut som sier at grunnen til mine plager er at senene i underarmene mine er for stramme (han kalte de "strengete"), og har dermed blitt betente. Men selv etter 15-20 behandlinger, og tilhørende kur med betennelsesdempende og ibux gel, har dette ikke blitt bra (noe bedring, men langt fra kvitt det og tilbakefallene har vært mange til tross for at jeg har tatt hensyn og vært veldig forsiktig).

Jeg har også prøvd å gå til en fysioterapeut som mistenkte at plagene stammer fra nakkeområde/bakside skuldre, men han fikk ikke bekreftet dette ved å framprovosere noe smerte symptomer. Han er usikker på hvordan han skal behandle dette. Har også prøvd diverse underarmsøvelser for å styrke sener/muskler, pluss tøye-øvelser, men ingenting har hjulpet.

Så spørsmålet mitt til dere er: har du/dere vært borti, eller har en slags erfaring med dette, og kan gi meg noen tips til eventuell behandling eller spesialister? Blir snart sprø av å ikke finne noen løsning her...! Kom gjerne med spørsmål om dere trenger ytterligere informasjon.

Setter stor pris på alle tips og råd dere kan komme med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Dette høres ut som nervesmerter.

Som terapeuten din er inne på, kan det komme fra nakken (Dvs nakkeprolaps) - men la oss ikke gå helt av hengslene. Dette er det SISTE man bør utelukke, ikke det første.

På hvilken side av underarmen er denne strålingen? Jeg tenker at median-nerven kan være affisert f.eks av pronator teres muskelen, som ikke er et uvanlig syn i det vestlige samfunn.

Dersom det stråler fra oversiden av underarmen og ut i dorsal (bakside) håndflate, kan det være radialnerven.

487b97af92699b15a9bb21547e7ae75a.jpg

elbow_radtun_intro01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette høres ut som nervesmerter.

Som terapeuten din er inne på, kan det komme fra nakken (Dvs nakkeprolaps) - men la oss ikke gå helt av hengslene. Dette er det SISTE man bør utelukke, ikke det første.

På hvilken side av underarmen er denne strålingen? Jeg tenker at median-nerven kan være affisert f.eks av pronator teres muskelen, som ikke er et uvanlig syn i det vestlige samfunn.

Dersom det stråler fra oversiden av underarmen og ut i dorsal (bakside) håndflate, kan det være radialnerven.

487b97af92699b15a9bb21547e7ae75a.jpg

elbow_radtun_intro01.jpg

Hei Kjetli, på oversiden. Smerten er mest lokalt i det innringet områdene. Men sprer seg generelt nedover armen når det blir verre.

Smerten kan også variere fra arm til arm, fra mindre ubehag i venstre kontra høyre og omvendt.

post-22511-14441005001947_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetli, på oversiden. Smerten er mest lokalt i det innringet områdene. Men sprer seg generelt nedover armen når det blir verre.

Smerten kan også variere fra arm til arm, fra mindre ubehag i venstre kontra høyre og omvendt.

[ATTACH=full]164797[/ATTACH]

"Stråler" det virkelig? Ut i fra det bildet du har redigert, så er det nok ikke typisk nervesmerte.

Tenker heller en betennelsesissue som du selv var inne på.

Extensorbetennelse kan sitte ganske lenge og kan anekdotisk (altså i min erfaring) komme fra for stor byrde på svak muskulatur. Boksing er meget røfft på håndleddene og dermed muskulatur som stabiliserer disse. Antakelig trigget det irritasjonen.

Ibuprofen og lignende vil fjerne den naturlige betennelsen fra vevet, og kan føre til at det ikke gror riktig. Det anbefales ikke å bruke dette med mindre du MÅ.

Jeg hadde en seig tennisalbue som gjorde skikkelig vondt over lengre tid. Prøvde 'alt' fra rotasjonsarbeid til stretching og triggerpunkt massasje. Til slutt fant jeg ut at å trene opp muskulaturen (selv om det gjorde vondt), var det som eliminerte problemet for godt. NOEN få ganger kan man altså få utbytte av å pushe igjennom smerten, men en bør selvsagt ha en god klinisk teori bak. Ikke BroTrain :)

Prøv deg på rolig opptrening av disse musklene med f.eks wrist raise (husk forskjellig håndleddrotasjon og korrekt hevevinkel), reverse grip curls og lignende. Styrk også synergistene (brachioradialis, brachialis, pronator, supinator biceps, triceps, deltoid, rotator cuff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...