Gå til innhold

Kyssesyken


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått bekreftet at jeg har kyssesyken.

Har noen hatt dette før? i så fall hva gjorde dere angående trening? Er det lov å gå turer/trene svak styrke? (om man føler seg i form til det selvfølgelig...)

Kyssesyken slår ut forskjellig på mennesker og foreløpig har jeg bare hatt vondt i halsen. Kommer selvfølgelig ikke til å trene før jeg vet at jeg kan gjøre det uten at det skal ødelegge noe.

Grunnen til at jeg vil komme fort tilbake er fordi et PTstudie i Sydney venter på meg om 2 mnd, så MÅ være klar og frisk til den tid (aller helst også kommet tilbake til godformen!!)

Noen tips? Tas gladelig imot!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt avhengig av hvor alvorlig den er. Den kan være såpass mild at du nesten ikke er klar over at du har den, mens andre blir innlagt på sykehus, også har du selvsagt gjengen som er i mellom der.

Selv har jeg hatt kyssesyken, min søster har hatt det og flere andre jeg kjenner har hatt det. Jeg var relativt syk med ca 1,5 mnd i sengen og mye høy feber, søstern ble innalgt. Jeg vil anbefale at du kontakter legen din, som kan gi deg en litt mer konkret svar, men det du skal være obs på er milten din, og leveren. Dersom den er sterkt forstørret og du overbelaster kroppen din eller utsetter den for risiko for støt/slag/spark, KAN den sprekke, hvilket kan være fatalt. Noen kan også få hjernehinnebetennelse (meningitt) eller hjernebetennelse (encefalitt). Det er også mange som får senkomplikasjoner fordi de har følt seg friske, men har startet med for mye aktivitet, for tidlig.

Jeg anbefaler deg å ta det med ro, ta oppfølging hos din fastlege med blodprøver, og spør du meg høres 2 mnd noget kort ut, og lite realistisk, og god formen til da, det kan bli vrient. Kyssesyken høres pinglete ut, men bør tas alvorlig, selv om den i de fleste tilfeller er fredelig.

Husk at du også er smittefarlig en god stund, inntil 2-4 uker, men kan også være lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...