Gå til innhold

Melkeallergi, gass og opptak av whey


Afro89

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått høre av mage spesialist at jg har litt melkeallergi. Kuttet dt ut og har dt bedre nå iforhold til oppblåsthet og fising. Bruker biffprotein istedet og reagerer mindre på dt. Er jo kunstig sukker i dt som gjør at jg også reagerer litt men lang ifra like mye som ved whey. Alt annet er prøvd.

Nå har dt seg slik at jg er hard gainer 72 kg og 188 . Eneste måten jg har noen sjangs til og gaine er hvis jg tar gainere i tillegg til å spise. Men reagerer på dt. Nå prøver jeg joylent sine måltidserstattere og merker at jg reagerer litt. Er det noen som har peiling på om jg absorberer whey på tross av at jg får disse symptomene? Evt om man vet om måltidserstattere som ikke inneholder whey. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det begynner å bli litt seint, så jeg kommer med et lengre innlegg i morgen. Det er ikke noe som heter hardgainer, men det er derimot noe som heter ikkenok-spiser:)

Hvis vekten ikke rikker seg i riktig retning,så må matmengdene, og energitettheten i det du spiser,økes.

Spørsmål til deg; hva pleier du å spise i løpet av en dag?

Hvis du er laktoseallergiker, så pleier det som regel å gå på melkesukkeret,altså at du mangler laktase, et enzym for å bryte ned laktosen i kroppen, mangel på dette kan gi oppblåsthet,gass og dårlig mage. I så tilfelle burde myseproteiner fint kunne tas opp av kroppen, da det ikke er proteinet du reagerer på,men karbohydratene i melken.

Enkelte er derimot melkeproteinallergikere, for disse blir jo saken en litt annen.

Utdyping ;laktoseallergikere kan nok spise myse/kaseinshakes og ta opp proteinene, men de vil jo få skikkelig magebesvær og tarmtrøbbel av laktosen, så det anbefales alikevel klart at de lar være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. takk for svar. Jeg vil hevde at det finnes forskjellige kroppstyper hvor noen har anlegg til og legge på seg muskelmasse lettere enn andre. sliter i tillegg med dårlig mat appetitt derfor er dt så greit med gainere og shaker.

Kosten er variert utifra hva målet mitt er.Men vil hevde at vanligvis så ligger jeg her.

Frokost ;knekkebrød/havregryn og proteinshake.

Lunsj : 2 stk frukt, 5 knekkebrød med kaviar eller peanøtt smør.

Mellommåltid: mandler og en kopp kaffe

Middag : kylling og ris og noe grønnsaker. Shake

Mellommåltid : frukt

Kvelds : kylling/biff / laks og ris/pasta

Siste Meal : Proteinshake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, så finnes det enkelte kroppstyper som har problemer med å legge på seg; dette gjelder kropper som spiser for lite og som holder seg borte fra fysisk aktivitet.

For alle andre(unntatt de som lider av alvorlige syndromer og seriøst skjeldne sykdommer), er prosessene rundt å bygge muskler og å bli sterk ganske godt kjent og allmenngyldige.

Hvis du lider av dårlig appetitt, så kan flytende kalorier absolutt være verdt en titt. Olje kan være et godt alternativ her; 1 spiseskje olivenolje/rapsolje inneholder ~100 Kcal, ta dette til 2-19 måltider hver dag, så blir det økning tilslutt:)

Ellers vil det nok hjelpe å spise mer energitette matvarer, frukt og kaffe er rimelig magre saker, du kan gjerne spise mandler og eller nøtter/nøttemiks oftere.

Hva med å blande litt havregryn eller peanøttsmør /egg/nugatti i shaken, feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...