Gå til innhold

Er dette kostholdet bra nok?


Skippern

Anbefalte innlegg

Rykka inn i forsvaret i Januar og har brukt mye tid på styrketrening siden februar. Trener 5-6 dager i uka med en 3-split, noe som har funket veldig bra så langt. Ønsker kritikk/tips til kostholdet jeg har nå. Er litt vanskelig å styre kostholdet akkurat som jeg vil, iom at jeg spiser i messa, men de fleste måltidene de serverer er av ganske god kvalitet, med unntak av middag.

Frokost

3 glass lett melk (6dl)

To brødskiver

2 hardkokte egg

Ca 2 dl havregryn (+det ene glasset med melk)

Mellommåltid

Whey proteinshake etter trening

Kcal=240

Protein=50g

Lunsj

2 glass lett melk (4dl)

Halvgrov baguett ca 140g

Røkt laks 80g

Roastbiff 80

Kcal=765

Protein=59g

Middagen varierer veldig. Det serveres fisk to ganger i uka, men veldig ofte er denne enten i form av fiskeboller/fiskekaker nesten uten fisk, eller panert fisk med alt for mye mel. Benytter dog sjansen til å spise litt ekstra når de serverer ren fisk. Ellers serverer de mye forskjellig, men sjeldent proteinrik mat.

Kcal=Ca 550

Protein=Ca 20

Kveldsmat

2 glass melk(4 dl)

2 brødskiver

50g kalkunskinke

Kasein-shake før leggetid

Kcal=166 kcal

Protein=36g

Total

Kcal= 2860

Protein= 236

Lurer altså på om denne planen ser grei ut. Veit middagen er litt liten og lunsjen og frokosten litt stor, men i og med at de serverer bedre mat(som i mat av høyere kvalitet) til frokost og lunsj enn til middag prøver jeg å kompensere. Mener proteinmengden er bra nok. Har regnet med proteinet fra kornproduktene også i summen.(Vet ikke om det er vanlig iom at kornprodukter ofte mangler essensielle aminosyrer.

Noen kommentarer på energimengden tas også gjerne imot. Til opplysning er jeg 20 år, 182cm høy og veier ca 83 kg. Målet er å legge på seg muskler uten å få med så alt for mye fett. Har ikke målt fettprosent, men tror jeg ligger en plass midt imellom 20 og 25%.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Først og fremst - hvor mye aktivitet er du i, dvs hvilken stilling/avdeling er du i?

Er du ute i felt fire av syv dager i uken, står/sitter du vakt eller jobber du på kontor?

Iom du trener tre-split regner jeg med at du får trent når og så mye du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive litt om det.

Har en veeeldig rolig stilling, type assistent-stilling.

Felt hadde vi mye av i rekrutten, men nå er jeg ute maks to dager i måneden. Er derfor jeg har startet med styrketrening. Utenom styrketreninga er det kun fellestrening et par dager i uka, og da type rolig langkjøring, orientering og diverse coreøkter.

Grunnen til at jeg ikke satt opp mer i utgangspunktet er fordi jeg har nok fett på kroppen, og har hørt at de som har en del fett fra før kan klare seg med et lavere kalorioverskudd selv på bulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...