Gå til innhold

Makrofordeling og kosthold, trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Nok en tråd om manglende fremgang her, men jeg trenger litt hjelp til å se om det jeg gjør nå er rett.

Målet mitt er å gå litt ned i fettprosent, og å beholde den muskelmassen jeg har nå. Er 160 cm. høy og veier 64 kg. Jeg trener relativt tung styrke 3-5 ganger i uka (kommer an på formen min da jeg har kronisk leddsykdom som stopper meg enkelte dager), går turer hver dag (varierer fra 30 min. til 2 t.) og har en ganske aktiv jobbhverdag som sykepleier på psykiatrisk avd. for unge voksne. Svømmer som regel 1 gang i uka også, og prøver å legge inn litt cardiotrening innimellom. Har også nylig hatt en periode med lite trening etter en operasjon jeg hadde for 7-8 uker siden.

Jeg begynte for noen uker tilbake å for første gang loggføre hva jeg spiser. Her kommer det frem at jeg ligger på så lavt som 1400 kcal enkelte dager, opp til 1750 på det meste (har ikke regnet med lørdager da det er utenfor rutine) - og dette inkluderer småsnusket som sjokolade og slikt. Har klart enkelte dager som har mer kcal enn dette, men i loggføringsperioden har jeg ligget på det.

Jeg føler overhode ingen fremgang når jeg har ligget her, tror jeg har gjort det en stund uten å være klar over det.

Etter at jeg så dette har jeg tenkt å øke opp til iallefall 1800 kcal, med makrofordeling på ca. 118 g. protein, 80 g. fett og 150 g. karbs. I løpet av en dag spiser jeg ca: Frokost - havregryn + proteinpulver + melk, lunsj - salat med kjøtt/kylling/fisk, eller kylling/kjøtt/fisk og grønnsaker, middag: kylling/kjøtt/fisk + grønnsaker + pasta/potet/ris, kveldsmat - skyr/mager kesam + nøtter. Mellommåltider består av skyr/mager kesam, nøtter eller hjemmelaga knekkebrød med pålegg. Etter trening 1 proteinshake.

Noen som kan fortelle meg om det ser greit ut i forhold til målet mitt?

Bør jeg øke til 1800 kcal over lengre tid? Hvis jeg gjør det for hurtig, kommer fettprosenten min til å øke mye?

Jeg vet ikke hva jeg ellers skal gjøre, jeg har lenge hatt et ønske om å miste litt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Her tror jeg du undervurderer den kjære kroppen din og hvor mye energi du trenger -attpå til har du en høy treningsfrekvens og en krevende jobb -

Dersom progresjonen stopper opp - så har kroppen adapterer seg, mao må en justere ene eller andre veien for videre progresjon.

Hvordan er progresjonen din vært på trening siste 3mnd? Energinivået ditt ila en dag? Søvnkvalitet? Søtsug? Behov for "pauser" fra hverdagskostholdet - ref: mye snop og annet i helgen etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Progresjonen har ikke vært bra. Jeg har ikke følt meg bra verken på trening eller hjemme. Har skyldt litt på kroniske sykdommer, men ser jo nå at kostholdet antakelig har vært dårligere enn jeg har trodd, og at det muligens er en forklaring. Mye søt/salt sug.

Nå har jeg økt til ca 1800 kcal daglig, fordelt på 118g protein, 80 g fett og 150 g carbs. Spiser mer kjøtt/fisk/kylling og grønt til måltidene, og føler meg allerede bedre og har mindre søtsug. Føler jeg klarer å utøve mer på trening også.

Hvordan vil fettprosenten min reagere på rask økning av daglige kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Progresjonen har ikke vært bra. Jeg har ikke følt meg bra verken på trening eller hjemme. Har skyldt litt på kroniske sykdommer, men ser jo nå at kostholdet antakelig har vært dårligere enn jeg har trodd, og at det muligens er en forklaring. Mye søt/salt sug.

Nå har jeg økt til ca 1800 kcal daglig, fordelt på 118g protein, 80 g fett og 150 g carbs. Spiser mer kjøtt/fisk/kylling og grønt til måltidene, og føler meg allerede bedre og har mindre søtsug. Føler jeg klarer å utøve mer på trening også.

Hvordan vil fettprosenten min reagere på rask økning av daglige kcal?

Kroppen er langt mer tilpasningdyktig enn man skulle tro - å legge til kalorier som du var gjort nå er absolutt ikke rask økning, det er bare til det bedre for å fylle inn underskuddet.

Dersom en "føler" at en legger på seg fett er og blir det med følelsen - så stå i det og ikke gjør noe "lurt" ;) anskaff deg heller en fettkaliper og følg med på den faktiske progresjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er langt mer tilpasningdyktig enn man skulle tro - å legge til kalorier som du var gjort nå er absolutt ikke rask økning, det er bare til det bedre for å fylle inn underskuddet.

Dersom en "føler" at en legger på seg fett er og blir det med følelsen - så stå i det og ikke gjør noe "lurt" ;) anskaff deg heller en fettkaliper og følg med på den faktiske progresjonen

Vise ord! Takk :) Må bare stå i det, selv om det er tungt enkelte dager. Jeg kjenner at det er godt for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...