Gå til innhold

Kosthold? Hvilket kosthold?


Smirnoff

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter veldig med å få i orden kostholdet mitt og jeg har endelig funnet grunnen til at jeg aldri greier å spise normalt i løpet av en dag og grunnen til at jeg ikke greier å legge meg faste spisevaner og få i meg den næringen jeg trenger. Jeg blir rett og slett overveldet over alle rådene som er ute og går og de forskjellige livsstilene som for eksempel lavkarbo og clean eating (samme som vegansk eller vegetariansk mat?). Alle har så mange forskjellige levemetoder i dag og jeg får hodeverk bare jeg tenker på det. Noen spiser kjøtt, andre spiser aldri frukt, noen bryr seg ikke om karbohydrater og spiser pasta og ris når de føler for det, andre holder seg unna for mange kalorier, noen kjører på med så mye proteiner som overhodet mulig, noen bryr seg rett og slett ikke om hva de spiser - de bare spiser og trener, noen hører på magen når de er sultne og andre følger en tidsplan (for eksempel frokost klokken 8, lunsj klokken 1, middag klokken 5, kveldsmat klokken 8). Så har vi denne 5:2 dietten mener jeg å huske, suppediett, bare grønnsaker og frukt, kjøttfrie dager i uken..... Ååååååhhh. :inpain:

Selv sliter jeg med maten av mange ulike grunner, jeg har ingen spiseforstyrrelse men et spiseproblem. Jeg har ingen faste spisevaner, jeg kjenner også veldig sjeldent på sultfølelsen - dermed spiser jeg sjeldent. Når jeg er stresset spiser jeg sjokolade og godteri, samt potetgull. Jeg vet også ikke hva som er rett og galt å spise, for det står alltid noe her på bloggen, så noe på VG vektklubben, så noe på Facebook, så noe på blogger og det er sjeldent det er det samme føler jeg. Jeg føler alt jeg spiser er galt å spise, de gangene jeg prøver å leve sunt er det også feil. Jeg har et stort ønske om å komme i gang med trening, som er cardio og styrke, jeg ønsker å gå ned i vekt men samtidig bygge muskler.

Jeg er veldig glad i frukt, jeg liker også grønnsaker veldig godt. Jeg liker fisk og jeg liker kjøtt, men er ikke så veldig glad i rødt kjøtt. Biff for eksempel liker jeg ikke. Bacon elsker jeg. Kylling er favoritt kjøttet mitt. Av meieriprodukter drikker jeg bare skummet melk og jeg liker Yoplait 0% yoghurtene veldig godt. Skyr liker jeg, gresk yoghurt osv har jeg ikke smakt. Cottage cheese liker jeg IKKE. Har prøvd mange kombinasjoner men får rett og slett ikke til å spise det, syns det smaker helt forferdelig grusomt. Jeg er glad i tradisjonell kost, for eksempel kjøttkaker og komle. Er VELDIG glad i pasta og pizza, vet der finnes mange forskjellige typer pizza men er akkurat det som gjør meg gal. Alt skal jo byttes ut, man kan ikke bruke de vanlige tingene til å lage for eksempel en pizzabunn, man skal bruke både mandelmel, kokosmel, peanøttmel tror jeg det var noe som heter, der er så mange rare erstattere på markedet.

Må jeg være hallveis ernæringsfysiolog eller ha et ønske om å velge den retningen om jeg skal få det beste kostholdet? Det føles iallefall slik. Aner ikke hvor jeg skal begynne. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du setter ord på noe veldig mange føler, det er veldig mange som sier veldig mye forskjellig rundt mat og helse i dagens samfunn, og det er mye som sier noe annet imot.

Selv er jeg på vei til å utdanne meg til ernæringsfysiolog, og det jeg først og fremst vil si er viktigst, er å finne deg et kosthold som du synes er greit å leve med over tid, og som lar deg nå de målene du ønsker å nå,og å tenke i store trekk før man gyver løs på smådetaljer. Ingen har noensinne klart å endre på kroppsvekten ved å måtte motvillig stappe i seg ting de hater dag ut og dag inn, og med mindre du er allergiker eller en real stabeis, er det få ting som på død og liv MÅ erstattes av alternativvarer.

Litt av.. utfordringen er at alle de mulighetene du nevnte fungerer, hvis og bare hvis man får i seg riktige mengder, Folk har gått ned i vekt på snickersdiett og gått opp i vekt på lavkarbo. Utfordringen er at veldig mange lett blir revet med, og ganske få klarer å heve blikket nok til å se at det som funker for de, ikke nødvendigvis er den beste løsningen for andre.

Er dette av noenslags hjelp til å oppklare noe forvirring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare spise mat du liker? :) Få i deg nok næringsstoffer og nok kalorier (http://fitnessbloggen.no/dagsbehov-normal-mat/ enda en artikkel, men jeg synes den var bra!). Trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det er. Man kommer langt med sunn fornuft. Alt du listet opp i meldingen din er ting du fint kan spise daglig. Er flere veier til Rom :) Jeg ville gått min egen vei i stedet for å følge andre. Mat skal smake godt og gi glede (synes jeg), så jeg ser ikke vitsen i å (ikke) spise de og de matvarene, bare fordi andre sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med å begynne i riktig ende. "Sunn mat" til faste tider slik at du skaper gode matvaner. Da unngår du sulten som ofte fører til dårlige matvalg som sjokolade, godteri og chips.Hovedregelen min er at all mat er "sunn" mat i riktige mengder. Jeg skjønner at du syns det er vanskelig med alle tipsene man kan finne på nettet og aviser. Det som imidlertid går igjen er at din daglige diet må bestå av x antall kalorier tilpasset det målet du har.

Hvis du trenger 2000kcal per dag for å vedlikeholdevekten må du øke/redusere inntaket for å gå opp/ned i vekt. Grovt sagt er det så enkelt.

Hva om jeg ikke er sulten? Jeg har prøvd å sette opp en plan, men greier aldri følge den ettersom sultfølelsen varierer, og jeg tør rett og slett ikke spise om jeg ikke er sulten. Er livredd for å legge på meg.

Takk for svar!

Jeg tror du setter ord på noe veldig mange føler, det er veldig mange som sier veldig mye forskjellig rundt mat og helse i dagens samfunn, og det er mye som sier noe annet imot.

Selv er jeg på vei til å utdanne meg til ernæringsfysiolog, og det jeg først og fremst vil si er viktigst, er å finne deg et kosthold som du synes er greit å leve med over tid, og som lar deg nå de målene du ønsker å nå,og å tenke i store trekk før man gyver løs på smådetaljer. Ingen har noensinne klart å endre på kroppsvekten ved å måtte motvillig stappe i seg ting de hater dag ut og dag inn, og med mindre du er allergiker eller en real stabeis, er det få ting som på død og liv MÅ erstattes av alternativvarer.

Litt av.. utfordringen er at alle de mulighetene du nevnte fungerer, hvis og bare hvis man får i seg riktige mengder, Folk har gått ned i vekt på snickersdiett og gått opp i vekt på lavkarbo. Utfordringen er at veldig mange lett blir revet med, og ganske få klarer å heve blikket nok til å se at det som funker for de, ikke nødvendigvis er den beste løsningen for andre.

Er dette av noenslags hjelp til å oppklare noe forvirring? :)

Tusen takk, dette var til god hjelp. Ble nesten inspirert til å trene i kveld, selv om jeg i dag har spist dårlig - tre kavring med smør, en liten skål lapskaus, en håndfull yoghurtnøtter og rundt 5-6 kyllingvinger med ketchup. Jeg skal prøve å bli flinkere til å velge den litt mer sunnere veien, skulle jeg spist bare mat jeg liker hadde det blitt pizza til middag hver dag og sjokolade titt og ofte. Det går vell an å gjøre det litt annerledes, at jeg sier meg ok med at jeg spiser pizza til middag, men prøve å spise bare ett stykke i stedet for to, kutte ned litt på dressingen og slikt.

Takk for svar!

Hvorfor ikke bare spise mat du liker? :) Få i deg nok næringsstoffer og nok kalorier (http://fitnessbloggen.no/dagsbehov-normal-mat/ enda en artikkel, men jeg synes den var bra!). Trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det er. Man kommer langt med sunn fornuft. Alt du listet opp i meldingen din er ting du fint kan spise daglig. Er flere veier til Rom :) Jeg ville gått min egen vei i stedet for å følge andre. Mat skal smake godt og gi glede (synes jeg), så jeg ser ikke vitsen i å (ikke) spise de og de matvarene, bare fordi andre sier det.

Fordi jeg føler maten ikke er sunn eller bra nok, og at jeg aldri får sprettrumpe og markerte magemuskler ved å spise bare det jeg liker, ettersom det ikke nødvendigvis er så sunt. Men jeg liker jo grønnsaker, kylling og lignende, så hvorfor ikke spise mer av det, tenker jeg... Skal lese gjennom artikkelen. Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Hva om jeg ikke er sulten? Jeg har prøvd å sette opp en plan, men greier aldri følge den ettersom sultfølelsen varierer, og jeg tør rett og slett ikke spise om jeg ikke er sulten. Er livredd for å legge på meg.

Så lenge du ikke ligger i et kcal-overskudd, vil du ikke legge på deg. Sultfølelsen vil variere etter hvor mye du er vant til å spise, blant annet - og har derfor lite med over/underskudd å gjøre i mange tilfeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...