Gå til innhold

Forskjell på sjokomelk og sjokoladebar?


TKP

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg lurer på en ting angående vektnedgang. Jeg har endret kosthold betraktelig, men er fortsatt litt svak for sjokolade og føler av en eller annen grunn det er mer greit å 'sprekke' på å drikke en kartong med sjokomelk enn å spise en halv sjokoladeplate. Er det bedre å drikke 250 kcal istedenfor å spise de? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :)

Jeg lurer på en ting angående vektnedgang. Jeg har endret kosthold betraktelig, men er fortsatt litt svak for sjokolade og føler av en eller annen grunn det er mer greit å 'sprekke' på å drikke en kartong med sjokomelk enn å spise en halv sjokoladeplate. Er det bedre å drikke 250 kcal istedenfor å spise de? :)

En sjokomelk inneholder mer mineraler, mer protein og mye mindre fett så ville helt klart gått for det. F.eks etter trening er sjokomelk ypperlig :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjokomelk inneholder mer mineraler, mer protein og mye mindre fett så ville helt klart gått for det. F.eks etter trening er sjokomelk ypperlig :)!

Tusen takk for svar! :-) Er veldig ny på dette og trenger fortsatt å lære mye før alt sitter. Fikk bare litt panikk da jeg leste bakpå og så at det var en del kalorier i den og tenkte shit, er jo det samme som å spise sjokolade, men som du sier så blir det jo annerledes når ingrediensene er mye sunnere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt etter hukommelsen; 100g melkesjokolade inneholder 550 kcal, hvor så og si alt er sukker, og så er det litt fett.

1 liter sjokolademelk klokker inn på 650 kcal, og der er langt mer av kaloriene fra proteiner og fett, og mindre karbohydrater, pluss litt kalsium, magnesium, bvitamin osv.

Generellt vil flytende føde mette mindre enn fast føde, så hvis du går veldig hardt på å drikke energibehovet ditt vil du løpe risikoen for å bli sulten fort og dermed muligheten for å spise utover det du trenger, men hvis valget kun står mellom 100g melkesjokolade og en liter litago, ville jeg valgt litago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kommentarene over. Vil bare tilføye en ting (eller to?); at dersom du skal ned i fett% og passer på kaloriene, er det en fordel å velge mat fremfor væske, fordi det metter mer slik at du ikke vil bli sulten igjen så fort. Og; sjokoladesug kan du få tilfredsstilt gjennom en rekke sunnere valg. Ikke resten av livet, og ikke for alltid, men til hverdags iallfall. Så kan du heller unne LITT ekte sjokolade en gang i uka :)

F.eks vet jeg at mange lager sjokolademousse/krem/grøt o.l av avocado, banan, søtpotet (<<-- én av dem) tilsatt en rekke greier som kakaopulver, sjokoprotein og litt søtning. Selv er jeg veldig glad i cottage cheese + 1 ss kakao + sjokoprotein. :) Har også testet ut frosne bananer + kakao + sjokoprotein = iskrem. :)

Foreslår at du googler litt rundt dette, for det finnes utrolig mange kreative oppskrifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...