Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trener ganske tung styrke og synes det er kjempegøy, holdt på i 2 mnd. Få fort fremgang og føler meg sterk. Problemet er at jeg også ønsker å bli litt strammere over hele kroppen, men slik det er nå virker det som om jeg bare bygger musker uten å miste noe fett. Jeg trener styrke (fullkropp) to ganger i uken og en lang cardioøkt. Jeg teller ikke kalorier, men jeg spiser lite kornprodukter, karbs får jeg fra poteter og ris (kun til middag). Og jeg spiser masse grønnsaker, lyst kjøtt, fisk og en ok mengde med fett. Hva bør jeg jeg endre på her?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33642-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-driver-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, om du skal stramme opp kroppen så er styrketrening absolutt en god måte å gjøre det på (Er på samme stien selv!) og vil nok tro at du forbrenner fett selv om det kanskje ikke føles ut som det raser nedover. Når du trener styrke forbrenner du ikke så ekstremt mye på selve treningsøkten som med cardio, men du øker hvileforbrenningen og du STRAMMER kroppen mye bedre enn med kun cardio. Jeg har selv gått ned i vekt tidligere med cardio og ingen styrke og så da selv om jeg veide 20 kilo mindre enn idag ikke spesielt pen ut. Jeg så bare ut som en tynn flis!

Muskler og fett veier det samme, akkurat som at gull og fjær VEIER det samme. Det har selvfølgelig med at 1 kilo er 1 kilo. Så selv om vekten kanskje ikke går så ekstremt fort nedover, så vil jeg anbefale deg å finne fram et målebånd, for jeg tror nok at du bytter ut en del fett med muskler. Ta mål rundt magen, beina og armene og noter deg målene, 1 gang i uken så oppdaterer du målene. Du skal fort se at kroppen strammer seg, selv om baderomsvekten ikke er så medgjørlig! Når det kommer til kosthold så vil jeg absolutt anbefale deg å telle kalorier, jeg bruker selv myfitnesspal på mobilen og den er helt super! Grunnen til at du bør telle kalorier er ikke fordi jeg tror du spiser sjokolader og alt slags, men fordi det er veldig enkelt å glemme et mini måltid iløpet av dagen. Når jeg begynte å trene og ikke telte kalorier hente det at jeg trodde jeg hadde bare spiste 2200 kalorier, men var godt over 2600 fordi jeg hadde glemt yoghurten på jobb og brødskiven etter trening. Det er rett og slett en vane du burde venne deg til, og dersom vekttap er målet så er det ganske essensielt for oss "Ikke hardcore bodybuildere" ;-)

Har du kanskje lyst å dele treningsprogrammet ditt også :-)?

Jeg ønsker vel ikke egentlig vektnedgang, jeg ønsker å endre kroppssammensetningen min. Er slank, men kunne vært strammere og mer definert. Målebånd er en veldig god idé!

Dette er programmet mitt slik det var når jeg fikk det. Har gått opp til 60 kg på hipthrusten og så justerte vi ned til 10 kg på utfall.

post-38149-14441002505785_thumb.png

Ahh, uansett er styrke et godt valg for strammingen ;-) Mesteparten av programmet ditt ser jo veldig bra ut, men øvelse 4 trener vel ikke bryst? To hånds sving er hovedsaklig en ryggøvelse? Jeg ville slengt inn benkpress med manualer på treningsdagene, en ekstremt god øvelse :-)

Benkpress trener vel en del bryst? Prøver bevisst å unngå for mye trening av bryst da et av målene med treningsprogrammet er å få bedre holdning, brysttrening er visst ikke så bra da sier han som har satt opp programmet.

Ja, benkpress er hovedsaklig en bryst øvelse som også inkluderer skuldre og armer. Jeg vet ikke helt hvem som sitter opp programmet ditt, men om du trener bryst kommer du ikke automatisk til å få en dårlig holdning. "Tren mye rygg så får du bedre holdning" er i teorien rett, men det blir helt feil å kutte brystøvelse i tro om at den ødelegger for ryggen.

Det PTen din skulle sagt er at du burde ha et forhold på rygg og brysttrening som gjør at du får en god balanse. (For hver press øvelse (eksempelvis benkpress), ha to dra øvelser (for eksempel sittende roing og facepulls)). Det kan være en fin huskeregel å ha.) Vil også anbefale ett arms roing, som er en av mine favoritt øvelser, og den gir kjappe resultater.

Du sier i tråden at du er usikker på hva du driver med og spør hva du burde endre. Det å trene bryst er essensielt, det å trene fullkropp men ekskludere bryst er som å løpe uten sko. Det kan gjøres, men du taper da mye framgang.

Kan vel ligge til at jeg kanskje ville konsultert med en annen PT om å få et nytt treningsprogram. Programmet kunne vært mye mer effektivt oppsatt etter dine mål, og når personen som har satt opp programmet ber deg unnlate brysttrening er det et faretegn på mangel av kunnskap.

Annonse

Jeg syns du har kommet godt i gang jeg! Men du må også ha i bakhodet at 2 mnd ikke er all verdens tid, og dessverre så tar ting tid. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves vettu... ;)

Hva med å prøve seg på et program som er ferdig oppsatt? Det ligger mange fine programmer her på fitnessbloggen.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Her ligger for eks et godt nybegynnerprogram :) Har brukt det selv, med bra resultater :)

Ellers vil jeg anbefale deg å legge til baseøvelser/bytte ut, for du bruker mange flere muskler i disse øvelsene, noe som gjør at du også forbrenner mer fett, sant. Hvis du ikke er sikker på hvordan man utfører benkpress, knebøy og markløft ville jeg fått noen til å vise deg, evt. filme og legge ut her for tilbakemeldinger :)

Jeg har fått satt opp et program av en PT etter at han testet styrkene og svakhetene mine. Vi skal ha ny time nå til mandag, føler jo at jeg må gi programmet han har satt opp en sjanse. Jeg har jo selv bedt om litt ekstra fokus på lår og rumpe samt øvelser som endrer holdningen min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...