Gå til innhold

Vekttrening uten vektnedgang


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål, som jeg ikke finner svaret på...

Jeg går ikke ned i vekt, for en eller annen grunn (sikkert noe kostholdsrelatert). Har for høy fettprosent og er rundt 10 kg overvektig. Hører overalt at det ikke er muskler som gjør deg stor, men kroppsfett. Hva blir resultatet hvis jeg bygger muskler og ikke forbrenner fett? Kommer jeg til å bli enda større? Trener styrke 4 ganger i uken og 4x4 intervall 2 ganger i uken og redd jeg skal bli seende enda verre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har et spørsmål, som jeg ikke finner svaret på...

Jeg går ikke ned i vekt, for en eller annen grunn (sikkert noe kostholdsrelatert). Har for høy fettprosent og er rundt 10 kg overvektig. Hører overalt at det ikke er muskler som gjør deg stor, men kroppsfett. Hva blir resultatet hvis jeg bygger muskler og ikke forbrenner fett? Kommer jeg til å bli enda større? Trener styrke 4 ganger i uken og 4x4 intervall 2 ganger i uken og redd jeg skal bli seende enda verre ut.

Jeg antar at målet ditt er å bli mindre/strammere/lettere? I så fall må du spise mindre enn du trenger (hovedsakelig på dager du ikke trener). Dessuten bør du spise proteinrikt (2g protein / kg kroppsvekt / dag).

Treningen gjør ikke nødvendigvis at du forbrenner så veldig mye mer. Det viktigste for fettreduksjon er definitivt kostholdet og hvor stort underskudd du har. Poenget med trening er at du stimulerer kroppen til å beholde muskelmasse og forbrenne hovedsakelig fett. Diett uten trening resulterer ofte i opp mot 30% tap i muskelmasse av totalt vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tove, har du lyst å utdype litt? :) Når du sier at det er kostholdrelatert at du ikke går ned i vekt lurer jeg veldig på hvor mye du faktisk spiser. Har du noen ca utregning på kcal inntak per dag? Om du overspiser så har treningen absolutt ingenting for seg. (Kostholdet er 99% av vektnedgangen) Når jeg startet med trening endret jeg ikke kostholdet mitt, og kastet vekk 2 måneder av livet mitt. Ingen vektnedgang, ingen framgang. Fordi jeg spiste som en gris. Så det er viktig å registrere ALT av mat i starten, og holde seg innenfor et rimelig kcal underskudd.

Det er riktig at muskler ikke gjør deg stor, med mindre det er målet ditt selvfølgelig og det tar lang tid isåfall. Muskler tar mindre plass enn fett, men veier det samme, så om du holder samme vekten som når du startet kan det være at du bygger muskler samtidig som du forbrenner fett. Det dummeste du kan gjøre er å følge med på en vekt.. Jeg har sett folk som har fått kjempe gode resultater på trening gi seg med treningen fordi den dumme vekten gir falske signaler og de ble demotivert. Kjøp deg et målebånd, begynn å ta mål rundt magen,rumpen,beina, armene så skal du fort se at resultatene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Jeg spiser sunt, men muligens for store mengder. Og kanskje sammensetningen ikke er rett. Tenker det blir for lite protein og sunt fett. Eller ikke variert nok. Har ikke regnet ut hvor mange kalorier jeg spiser daglig, men det blir det neste. Startet å trene og legge om kostholdet i 2013, var første gang til PT i 2014 (fikk målt meg skikkelig). Startet med vekter og intervall i januar i år og strammet også kostholdet inn enda mer. Dette sammen med en PT. Jeg eier ikke vekt, men har brukt målband hele tiden. Jeg har hatt de samme målene sidene jeg startet i 2013. Og etter at jeg startet med PT i 2014 har jeg også hatt de sammene verdiene. Tenker fettprosent, vekt og centimeter. Målet mitt er å bli smalere rundt livet, stramme opp og bli sterkere. PT'en sier jeg burde stramme inn kostholdet og trene hardere. Jeg tenker at når kroppen ikke har reagert hittil, totalforandring i livsstil, så er det en sjans for at den ikke kommer til å reagere framover heller. Hvis jeg strammer inn kostholdet, feks 2 egg ikke 3 eller 75 gr havregryn ikke 1 dl ovs... Vil jeg da ha overskudd til å trene hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

PT'en sier jeg burde stramme inn kostholdet og trene hardere. Jeg tenker at når kroppen ikke har reagert hittil, totalforandring i livsstil, så er det en sjans for at den ikke kommer til å reagere framover heller.

Du skal ikke tro, du skal lytte til de som vet ;)

Hvis kroppen ikke har reagert hittil så er det er tegn på at du må forandre noe, og det er en grunn til at PT-en din sier det h*n sier. Følg tipsene over her og du er på god vei! Evt kan du også poste kostholdet ditt i tråden for tilbakemeldinger på kosthold (husker ikke hva den heter) sånn at du får konstruktiv kritikk av folk med peil der. Men da er du nødt til å oppgi alder, høyde, vekt og hva du ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT'en sier jeg burde stramme inn kostholdet og trene hardere. Jeg tenker at når kroppen ikke har reagert hittil, totalforandring i livsstil, så er det en sjans for at den ikke kommer til å reagere framover heller. Hvis jeg strammer inn kostholdet, feks 2 egg ikke 3 eller 75 gr havregryn ikke 1 dl ovs... Vil jeg da ha overskudd til å trene hardere.

Jeg er enig i at skal du gjøre noe, må det være på kostholdet. Å trene hardere når du er på trening, kan være et poeng, men jeg tror ikke at du nødvendigvis har så mye igjen av å trene oftere. Tvert imot så trenger du "hviledager", hvor du også spiser i underskudd for å ha effekt av en fettreduksjon. Som jeg skrev i første innlegg så bør du spise normalt de dagene du trener, slik at du klarer å prestere (og trene hardt på trening). Prøv heller å kutt ned på karbohydrater de dagene du ikke trener, i så stor grad at du ser en endring i vekt fra uke til uke. Det er heller ikke farlig å kjenne litt sulthetsfølelse på disse dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kutte ned på maten og på karbohydrater på de dagene jeg ikke trener blir ikke så vanskelig...

Takk for at dere hjelper meg:)

Husk å logge maten! Veldig mange tror kanskje de får i seg halvparten av hva de faktisk får, en brødskive her og en brødskive der så er du plutselig oppi noen kcal overskudd om dagen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøye er du? Veier eller cirkamål?

Jeg veier, rett og slett fordi cirkamålene mine ble helt feile. Når jeg lagde meg overnight oats for første gang trodde jeg 300g gresk yoghurt var 100g, så jeg bare lar vekten gjøre alt for meg. Kostet 35 kroner på IKEA, har spart meg for mange kalorier ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...