Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest om progressive overload og skjønner at en må bli sterkere for å bygge muskler. Men om en f.eks. tar 75 kg markløft i en økt for f.eks. 8 reps, men neste økt kun greier 72,5 kg for 8 reps, vil det da vær "bortkastet" for muskelvekst? De dagene jeg føler meg svakere enn andre og står i fare for å få en dårlig økt, hva bør jeg gjøre? Ta lettere vekter og flere reps? Og er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dårlige økter? Søvn er viktig, men er 8 timer nok?

Fortsetter under...

Gjest Jester

Det vil ikke være bortkastet for muskelvekst nei. De treningene du evt føler deg svak på så kan du f.eks legge inn et ekstra sett om du må ned på vektene, eller noen ekstra reps om det er det. Ingenting du løfter er bortkastet :)

Noen økter er veldig bra, noen er veldig dårlige, mange er helt på det jevne. Problemet for mange er at de baserer seg på den beste økta ever som "der jeg bør være", med det resultatet at alle andre økter stemples som dårlig sammenlignet.

En slik lineær tilnærming til styrkeøkning vil stoppe opp til slutt, da du før la på 2,5 hver uke, blir etterhvert hver måned. Da må man ha tålmodighet og med tiden tenke nytt :)

Gjest Jester
Uvane det der altså, at en alltid må ha en kanonøkt for å vær fornøyd :)

Det går rett å slett ikke å alltid være sterkere en forrige gang. Noen ganger er man fysisk sliten, andre ganger bare litt umotivert pga livets gang, slik er det bare. Det du må huske er at muskelvekst og styrke er et resultat av hva du gjør over tid og ikke resultatet av hver enkelt trening isolert sett :) Forsett bare å prøv å legg på og utfordre deg selv, les litt og se at 3x8 fort kan bli 5x5 osv. Bare ikke gå i fellen og bytt program som en yoyo ;) Planlegging, repetisjon, øvelse og løft over tid er cluet ;)

Hvor mye søvn du trenger, og generelt hva som skal til for å få gode økter er individuelt og kun du kan finne svaret. Personlig må jeg ha sovet godt og lenge, og ha drukket mye vann igjennom dagen, samt fått i meg et lite måltid helst en time før trening. Negative faktorer inkluderer alkohol, dårlig søvn, lite fokus og stress.

Skynd deg sakte med progressive øking av vekter og respekter dags formen, det er som regel bedre å gå fra trening og føle at du kunne gjort litt mer, enn å gå fra trening helt utmattet for å sitere Børge Fagerli.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...