Gå til innhold

Hva gjør det med kroppen din? (For lite kalorier)


Anbefalte innlegg

Hva gjør det egentlig med kroppen hvis man får i seg et alt for stort underskudd av kalorier? Jeg har lest her på fitnessbloggen at det bare er en myte at kroppen "tviholder" på fettet. Men er dette sant? Jeg synes det er umulig å vite fordi alle sier forskjellige hele tiden.

Jeg veier 67 kg og er 170 høy. Jeg går ca 15 km hver dag og trener styrke 3 ganger i uken. Planen var egentlig å ligge på et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen. Men kan vel si det har blitt en god del større underskudd enn det. Folk sier dette virkelig ikke er bra. Men jeg har gått ned 12 kg på 4 måneder, og føler jo derfor at jeg må jo ha gjort noe riktig da? Kan også nevne at det ikke er muskler jeg har mistet. Da hadde jeg isåfall ikke klart å løfte samme vektene som jeg startet med. Er kanskje vanskelig å bygge muskler, men jeg har ikke mistet de ihvertfall.

Men hva skjer egentlig med kroppen om du har et alt for stort underskudd?

Jeg skal også på ferie i sommer. Kommer da til å drikke store mengder alkohol hver eneste dag i 17 dager (ja, vet det ikke er sunt - så er ikke vits å kommentere det). Hva gjør det da med kroppen om jeg ligger på et veldig lavt kaloriinntak frem til jeg reiser, og i de 17 dagene propper meg full av kalorier? Har kroppen min bremset forbrenningen? eller har det ikke noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du har jo gjort noe riktig hvis målet ditt er å gå ned i fett, men spørsmålet blir da om det er sunt for kroppen å skulle gå ned så mye i fett over lang tid? Svaret blir selvfølgelig nei.

Kroppen vil jo til slutt ikke fungere som den skal til slutt, og det er det ikke verdt. Man har en kropp man skal være i og behandler man den ikke pent, blir utfallet deretter.

Du kommer mest sannsynlig til å legge på deg endel kg igjen.

PS. Hvorfor du ha et stort forbruk av alkohol i 17 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har jo gjort noe riktig hvis målet ditt er å gå ned i fett, men spørsmålet blir da om det er sunt for kroppen å skulle gå ned så mye i fett over lang tid? Svaret blir selvfølgelig nei.

Kroppen vil jo til slutt ikke fungere som den skal til slutt, og det er det ikke verdt. Man har en kropp man skal være i og behandler man den ikke pent, blir utfallet deretter.

Du kommer mest sannsynlig til å legge på deg endel kg igjen.

PS. Hvorfor du ha et stort forbruk av alkohol i 17 dager?

Så det jeg må gjøre er altså å øke kaloriinntaket mitt gradvis?

Jeg skal på jentetur til Ayia Napa, altså partytur. Det blir festing hver dag. Så klart MÅ jeg jo ikke ha stort forbruk av alkohol hver dag. Men er jo helst det jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg må gjøre er altså å øke kaloriinntaket mitt gradvis?

Jeg skal på jentetur til Ayia Napa, altså partytur. Det blir festing hver dag. Så klart MÅ jeg jo ikke ha stort forbruk av alkohol hver dag. Men er jo helst det jeg vil.

Ja altså ditt valg :) Jeg ville jo ha gradvis økt inntaket mitt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...