Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei. jeg lurer på et par ting.

jeg spiser variert og sunt, men når er grensen for flisespikkeri på kostholdet?

når jeg jogger så trenger jeg ikke 2XU tights med alle de "fantastiske" fordelene de gir meg.

når jeg spiser så spiser jeg variert, passer på kaloriene og thats it.

hvorfor er det bedre å spise kun riktig type fett og ikke sukker?

er det bare flisespikkeri?

som jeg nevnte tidligere så sammenligner jeg det med 2XU tights. Det er på mote, og alle skal bli med. alt fra mote- og treningsblader, bloggere, venner og bekjente har sine egne meninger osv osv.

protein er kroppens byggestein. greit nok.

men holder det å spise variert samtidig som man bare passer på kaloriene?

itillegg til trening da selvfølgelig.

om jeg ligger langt under med kaloriene en dag. har det noe å si om jeg tar meg en sjokolade? eller må jeg spise 5 bananer? for å sette det på spissen?

og ja, jeg vet en melkesjokolade har flere kalorier enn mørk sjokolade, men om poenget mitt med sjokoladen er å få opp kaloriene, er det et problem?

jeg vet at 5 bananer holder meg lengre mett, men om jeg bare skal ha i meg noen ekstra kalorier så er ikke det noe problem

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33583-er-kalorier-virkelig-bare-kalorier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger mange forskjellige mikronæringsstoffer for at kroppen skal fungere optimalt. Dette får du mest av i næringsrik mat som grønnsaker, frukt, dyreprodukter, melkeprodukter, nøtter osv. Så 80-90 % av kaloriene man spiser bør forholdsvis komme fra slik mat. Så kan 10-20 % være ting man liker som ikke er så næringsrike.

Melkesjokolade har forøvrig ikke mer kalorier enn mørk sjokolade, ofte litt mindre.

Annonse

I det store og hele vil en kcal fra melkesjokolade gi like mye energi som en kcal fra agurk eller fra olivenolje, men utover dette har forskjellige næringsstoffer forskjellige "bruksområder"/sekundæreffekter i kroppen, de er bygget opp forskjellig og blir behandlet på litt forskjellige måter av kroppen.(proteiner og fett fører feks til økt metthetsfølelse i lengre tid enn raffinerte karbohydrater, samt lavere endring i insulinutskillelse osv)

Men ja,alt med måte, selv måtehold. Det er lov å ikke være fullstendig #fitness til alle døgnets tider.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...