Gå til innhold

Morsomste bil til 300 000


Schwarzenegger

Anbefalte innlegg

Hola!

For et år siden fekk eg masse gode råd her inne rundt kjøp av bil til ca. 30 000kr. Endte på ein Honda som eg fortsatt har, og er veldig fornøyd med. No er eg imidlertid snart ferdig utdanna, og eg har begynt å snusa på "skikkelig" bil til pluss/minus 300 000 (litt fleksibelt).

Denne gangen er krava/ønska:

Bensin

220hk + (Evt. 200hk + om bilen har turbo og kan chippast)

Gjerne coupe

Ok driftssikkerhet

4wd (Mest fordi eg skal flytta til østlandet og kjøra Oslo-Bergen i juleferien osv. Usikker på om dette egentlig er heilt nødvendig)

Må selvfølgelig sjå bra ut og helst av årgang 2005+

Kandidatane så langt er:

Audi S3 2.0

Audi TT 2.0/3.2

Mitsubishi Lancer EVO

Subaru Impreza WRX STI

BMW 325xi E92

Porsche 911 (996) Carrera 4

Åpen for alle forslag her. Er ikkje særlig merkelojal...så lenge det går fort og gir høg kjøreglede så liker eg det. Har mest lyst på Mustang S197 eller Corvette C5, men har slått det halvveis fra meg pga. RWD og vinteregenskapane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha 200+ hk, MÅ du ha 4hjulstrekk. Det er nyttesløst å gi gass på motorveien, mens bare forhjulene spinner.

Alternativet er jo bakhjulstrekk, men de er vel heller dårlige over fjellet på vinteren.

De bilene som faktisk er lekne har selvsagt rwd (med noen unntak). Har kjørt flere biler med 400hk med rwd og det er sjelden et problem med traction. Morsommere å leke seg litt også. Vinterføre er heller ikke noe problem, da de fleste har traction, antiskrens og full pakke. Jeg hadde en bmw z4 2,5si med 218hk som 18åring. Til og med jeg klarte meg på vinteren ;)

Jeg vil anbefale deg Nissan 350z. Solid japse med sugemtor og 280hk. Coupe, manuell, rwd, bensin og brembobremser. Samt skikkelig karismatisk motorlyd.

Ligger også en TT med quattro og sekser ute på finn. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=54604064&engine_effect_from=220&engine_fuel=0%2F1&body_type=6&year_from=2000&price_to=290000&sort=0&ref=fas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 200+ hk, MÅ du ha 4hjulstrekk. Det er nyttesløst å gi gass på motorveien, mens bare forhjulene spinner.

Alternativet er jo bakhjulstrekk, men de er vel heller dårlige over fjellet på vinteren.

Tull. Hilsen en som har hatt 300+ på framhjulene og ikke hatt sjans til spinning på framhjulene på motorvei. (Om du ikke mener å stoppe på motorveien og rivstarte da. da får jeg det til med 50hk og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha 200+ hk, MÅ du ha 4hjulstrekk. Det er nyttesløst å gi gass på motorveien, mens bare forhjulene spinner.

Alternativet er jo bakhjulstrekk, men de er vel heller dårlige over fjellet på vinteren.

Ja, FWD er ikkje et alternativ. Har aldri likt følelsen av drift og styring på samme aksling. I tillegg hater eg tendensane til understyring når eg kjører på grensa.

Jeg vil anbefale deg Nissan 350z. Solid japse med sugemtor og 280hk. Coupe, manuell, rwd, bensin og brembobremser. Samt skikkelig karismatisk motorlyd.

Ligger også en TT med quattro og sekser ute på finn. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=54604064&engine_effect_from=220&engine_fuel=0/1&body_type=6&year_from=2000&price_to=290000&sort=0&ref=fas

Har testa 370Z før, og likte bilen veldig godt. 350Z har jo ganske overkommelig pris, bra kick og er relativt billig å eiga til å vera sportsbil. Mulig alternativ.

Toyota gt-86 har skrapet seg ned til 300k i et par tilfeller. Da får du også nybilgaranti. Svært morsom sak.

Har aldri kjørt ein av disse. Har du? Ser bare for meg at den har ganske svakt bunndrag, noko som fort blir kjedelig når vi lasser bilen full og skal kjøra over fjellet. Er heller ikkje så fan av designet, syns den ser litt for plastikk/fast and furious ut.

Og til dåke som har kjørt RWD på vinteren (spesielt på østlandet), har dette fungert bra? Har inntrykk av at vintrane på vestlandet er meir våte enn glatte ift. østlandet. Siden eg i dag er bortskjemt med 4WD har eg blitt litt avhengig av det. Hondaen eg kjører i dag er heilt fantastisk å kontrollera når det blir glatt, utrulig forutsigbar når den først mister grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt gt86 en god del. Du kan nok savne litt dreiemoment på lavt turtall, så det er kanskje ikke bilen for deg. Men den er noe av det mest lekne man kan kjøpe som er fornuftig og funker allround. Den kan dog være litt slitsom med litt masete turtallsfirer.

Har hatt 3 rwd på vinters tid. Kjører alltid uten elektronikk og synes det er en fryd. Men skal man kjøre i veldig krevende forhold, så bør man være bevisst når hjulspinn kommer (tractionkontroll har man da). Gasser du på med fwd i en sving kjører du jo rett i grøfta da bilen dras rett frem, men med rwd kjører man i det minste inn i svingen. Er du flink til å kjøre, er rwd mye mer funksjonelt på vinteren faktisk, men ja, det kan være krevende hvis det er en lett bil med lite elektronikk (type mr2, lotus, mx5 etc).

Edit: 4wd er selvsagt overlegent. Men rwd på vinter funker var det jeg skulle frem til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt gt86 en god del. Du kan nok savne litt dreiemoment på lavt turtall, så det er kanskje ikke bilen for deg. Men den er noe av det mest lekne man kan kjøpe som er fornuftig og funker allround. Den kan dog være litt slitsom med litt masete turtallsfirer.

Har hatt 3 rwd på vinters tid. Kjører alltid uten elektronikk og synes det er en fryd. Men skal man kjøre i veldig krevende forhold, så bør man være bevisst når hjulspinn kommer (tractionkontroll har man da). Gasser du på med fwd i en sving kjører du jo rett i grøfta da bilen dras rett frem, men med rwd kjører man i det minste inn i svingen. Er du flink til å kjøre, er rwd mye mer funksjonelt på vinteren faktisk, men ja, det kan være krevende hvis det er en lett bil med lite elektronikk (type mr2, lotus, mx5 etc).

Gode poeng. Eg har ein MR2 Mk3 også, og den har stått i garasjen i vinter. Mest fordi den aldri er blitt vinterkjørt, men også fordi den er pyton i bratte bakkar, over brøytekantar og vanskelig å retta opp når hekken sklir ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...