Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt litt usikker på om jeg burde ligge i kaloriunderskudd eller overskudd. Jeg er 163 cm høy og veier 50-51kg, jeg er med andre ord ei lita slank jente. Jeg synes selv at jeg har for mye fett rundt magen og nedre del av ryggen, og ønsker som de fleste andre å redusere fettprosent og øke muskelmasse. Jeg trener styrke (helkroppsprogram) 3 ganger i uka og intervalltrening 4x4 to ganger i uka. Så langt har jeg spist nok kalorier til å vedlikeholde vekt (rundt 1700 kcal), og har som tommelfinger regel at hvert måltid skal inneholde proteiner. Jeg har lest litt rundt at hvis man skal ned i fettprosent må man ligge i kaloriunderskudd, men jeg er litt usikker på om kaloriunderskudd er det riktige for meg? Siden jeg i utgangspunktet veier lite, burde jeg kanskje være tjent med å prøve kalorioverskudd? Eller fortsette med vedlikehold?

Håper noen med litt mer peiling enn meg har noen tips og/eller forslag :-)

Fortsetter under...

vedlikehold på treningsfri, og et lite overskudd på treningsdager. Økt muskelmasse vil jo bety redusert fettprosent :) Er ikke noe ekspert, men kan ikke forstå at underskudd skulle være gunstig når du allerede er ganske så lett:)

Om du er nybegynner så kan du tjene mye på bare et pittelite overskudd - ligg f.eks 100 kcal i overskudd om dagen og se hva som skjer over en periode på 1-2 uker. Når man er fersk så kan man både bygge muskler og gå litt ned i fettprosent selv om kcal kanskje er hakket i teoretisk overskudd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...