Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Fikk svar å en del blodprøver fra februar, og fikk bla en 25-OH D-vitamin verdi på 52 mmol/l. Ref 50-152.

Ble ganske forbauset da jeg har inntatt 4000IE daglig siste året. har dessverre ikke tidligere blodprøver på D-Vit.

Får ikke legetime før i mai sånn uten videre, så lurte på om noen hadde noen tanker eller erfaringer med dette ?

Hvis jeg er såpass lite mottakelig for tilskudd av D-Vit så må det jo være noe snodig på gang her ?

Tenkte å sole meg så det lukter svidd bacon fremover for å se om naturlig tilførsel av UVB kan øke nivåene.

Spiser masse laks/fisk, egg etc.

Fortsetter under...

Skrevet

Opplevde noe lignende selv nettopp, i mindre ekstrem grad. Jeg fikk påvist d-vitamin mangel i høst, kjørte på med rundt 1000IE gjennom hele vinteren, har spist fet fisk flere ganger i uka og tar tran... Jeg manglet fortsatt d-vitamin ved nylig måling. Interessant å se om du får noe svar.

Skrevet

Ja, skal bli fint å få orden på dette, er ikke så lysten å booste på med helt ville doser D3 før jeg vet noe mere, s-calsium er midt på treet foreløpig så får holde øye med den og i så fall. Hadde B-12 metyl på 215, inntok 10000mcg daglig i 8 måneder, nå er den 1475 så da er det fullt og litt til gitt :-).

Skrevet

Magnesium lå på 0,97, over ref verdi: 0,74-0,94.Er nok ZMA som er synderen der :-)

Jeg er så vidt innenfor den norske nedre grensen på 50 selv etter et år med 4000IE i tilskudd, USA for eks har vel 75 som nedre grense og det er anbefalt å ligge over 100.

Annonse

Skrevet

Joa, det er NOW Food 2000IE sine, de er oljebasert, og de tas med fokosten, da havner jeg vanligvis ca 35-45% energi % fett i måltidet.

Har bestillt meg noen 10.000IE nå, er på vei fra bigvits.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Legger en liten update her

Har akkurat vært hos urologen Dr Klem ( kledelig navn på en Dr som palperer testikler og prostata jevnlig hehe )

Fikk da opplyst at kronisk D-vit mangel var veldig vanlig når en har sekundær hypogonadisme som jeg har, disse to opptrer ifølge ham nesten alltid sammen. 

Har siden april spist 10.000 - 15.000iu D3 og en normaldose K2 mk7 samt fettrikt måltid, verdien min på D-vit har ikke rikket seg noe på denne tiden gitt. Passer dårlig at myndighetene har stoppet selvimporten av kosttilskudd 1.oktober.

Skrevet
  cesandberg skrev (På 11.10.2015 den 8.37):

Legger en liten update her

Har akkurat vært hos urologen Dr Klem ( kledelig navn på en Dr som palperer testikler og prostata jevnlig hehe )

Fikk da opplyst at kronisk D-vit mangel var veldig vanlig når en har sekundær hypogonadisme som jeg har, disse to opptrer ifølge ham nesten alltid sammen. 

Har siden april spist 10.000 - 15.000iu D3 og en normaldose K2 mk7 samt fettrikt måltid, verdien min på D-vit har ikke rikket seg noe på denne tiden gitt. Passer dårlig at myndighetene har stoppet selvimporten av kosttilskudd 1.oktober.

Det tar tid. Spiser du fett *rett før* du tar vitaminene? Ost, kokosnøttolje eller lignende er fint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...