Gå til innhold

Snodig mangel på D-vitamin


cesandberg

Anbefalte innlegg

Heisann

Fikk svar å en del blodprøver fra februar, og fikk bla en 25-OH D-vitamin verdi på 52 mmol/l. Ref 50-152.

Ble ganske forbauset da jeg har inntatt 4000IE daglig siste året. har dessverre ikke tidligere blodprøver på D-Vit.

Får ikke legetime før i mai sånn uten videre, så lurte på om noen hadde noen tanker eller erfaringer med dette ?

Hvis jeg er såpass lite mottakelig for tilskudd av D-Vit så må det jo være noe snodig på gang her ?

Tenkte å sole meg så det lukter svidd bacon fremover for å se om naturlig tilførsel av UVB kan øke nivåene.

Spiser masse laks/fisk, egg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevde noe lignende selv nettopp, i mindre ekstrem grad. Jeg fikk påvist d-vitamin mangel i høst, kjørte på med rundt 1000IE gjennom hele vinteren, har spist fet fisk flere ganger i uka og tar tran... Jeg manglet fortsatt d-vitamin ved nylig måling. Interessant å se om du får noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal bli fint å få orden på dette, er ikke så lysten å booste på med helt ville doser D3 før jeg vet noe mere, s-calsium er midt på treet foreløpig så får holde øye med den og i så fall. Hadde B-12 metyl på 215, inntok 10000mcg daglig i 8 måneder, nå er den 1475 så da er det fullt og litt til gitt :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du mye mørkegrønne salatblad? Nok magnesium er viktig for funksjonen til vitamin D.

Du kan lese mer her: http://www.precisionnutrition.com/stop-vitamin-d

Det er også usikkert hvor godt opptaket fra vitamintilskudd er i det hele tatt. Og hvorfor mener du at du har en mangel? Du er da innenfor referanseverdien? Noen er nok bare naturlig i nedre sjiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium lå på 0,97, over ref verdi: 0,74-0,94.Er nok ZMA som er synderen der :-)

Jeg er så vidt innenfor den norske nedre grensen på 50 selv etter et år med 4000IE i tilskudd, USA for eks har vel 75 som nedre grense og det er anbefalt å ligge over 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 måneder senere...

Legger en liten update her

Har akkurat vært hos urologen Dr Klem ( kledelig navn på en Dr som palperer testikler og prostata jevnlig hehe )

Fikk da opplyst at kronisk D-vit mangel var veldig vanlig når en har sekundær hypogonadisme som jeg har, disse to opptrer ifølge ham nesten alltid sammen. 

Har siden april spist 10.000 - 15.000iu D3 og en normaldose K2 mk7 samt fettrikt måltid, verdien min på D-vit har ikke rikket seg noe på denne tiden gitt. Passer dårlig at myndighetene har stoppet selvimporten av kosttilskudd 1.oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger en liten update her

Har akkurat vært hos urologen Dr Klem ( kledelig navn på en Dr som palperer testikler og prostata jevnlig hehe )

Fikk da opplyst at kronisk D-vit mangel var veldig vanlig når en har sekundær hypogonadisme som jeg har, disse to opptrer ifølge ham nesten alltid sammen. 

Har siden april spist 10.000 - 15.000iu D3 og en normaldose K2 mk7 samt fettrikt måltid, verdien min på D-vit har ikke rikket seg noe på denne tiden gitt. Passer dårlig at myndighetene har stoppet selvimporten av kosttilskudd 1.oktober.

Det tar tid. Spiser du fett *rett før* du tar vitaminene? Ost, kokosnøttolje eller lignende er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...