Beethoven Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hei! Jeg var trolig for rask i vendingene under knebøy her om dagen, og kjente plutselig at noe var galt i korsryggen. Har hatt vodt (strukket muskler o.l.) etter smårusk i knebøyteknikken tidligere, men aldri såpass. Det kjennes ikke muskulært, og sitter på begge sidene av korsryggen (altså tett innpå skjelettet). Nå har jeg derfor store problemer med å bøye meg, sitte osv. Spesielt sitting over lengre tid er et stort problem, da jeg blir svært sliten i nedre del av ryggen, og korsryggen begynner og "prikke" og gjøre vondt. Hadde helt noia for om dette kunne være "i nærheten" av prolaps og gikk derfor til kiropraktor. Han sa at en evt prolaps ikke kan påvises uten MR, men at manglende smerter nedover i beinet taler for at det ikke er det. Har forstått det slik at prolaps kan komme gradvis, og er derfor bekymret for at jeg kan fremprovosere dette med trening dersom en "delvis" prolaps er tilfellet. Det jeg lurer på er om jeg bør ta en MR for å få en klar diagnose og vite om jeg bør legge knebøy og markløft på hylla en periode? Eller holder det å vente med trening til smertene går helt bort (har blitt noe bedre på 3 dager)? Er det noen andre forbehold jeg bør gjøre, eller er dette bare en liten filleskade som skjer i knebøy, og ikke trenger mer oppmerksomhet enn mer påpasselig teknikk i fremtiden? Hadde satt kjempestor pris på hjelp Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33391-smerter-i-korsryggen-etter-kneb%C3%B8y/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 I min erfaring kommer dette ofte av dårlig holdning og teknikkfeil. Foreslår at du legger ut en video av teknikken. Du kan lese mer om bekkenstilling under knebøy HER Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33391-smerter-i-korsryggen-etter-kneb%C3%B8y/#findComment-1133427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Acting Crazy Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Største sannsynlighet er vel som Kjetil sier over, at det er holdning og teknikkfeil. Men hvorfor spurte du ikke alle de spørsmålene du lurer på her, til kiropraktoren du var hos? Han som sjekket det ut, vil antagelig være i bedre stand til å svare på de spørsmålene du lurer på enn det vi kan. Jeg ville spurt kiropraktoren som har sett på det, og fulgt deretter han sine råd om hva du bør gjøre videre. Ojive 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33391-smerter-i-korsryggen-etter-kneb%C3%B8y/#findComment-1133434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beethoven Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Tusen takk for svar. Tar nok et par-tre uker pause fra knebøy, men skal poste teknikkvideo neste gang. Jeg spurte kiropraktoren om dette. Kiropraktoren mente at det trolig ikke var noe farlig, og at jeg bare kunne begynne å trene så lenge det ikke gjorde vondt. Prolaps er umulig å fastslå uten MR uansett, og selv med prolaps er det ingen ting annet å gjøre enn å trene det opp uansett (så lenge det ikke gjør vondt). Jeg tolket det slik at det ikke spilte så veldig mye rolle hva det egentlig var. Trolig stemmer dette, men jeg ville gjerne høre flere synspunkter :-) Liten update: etter problemet forværret seg til at ryggen gjorde vondt hele tiden,"angrep" jeg den med bandyball og lyktes ganske bra. Et bittelite triggerpunkt på siden av korsryggen ble bare større og større med masasjen, og plutselig kjentes hele muskelpartiet på tvers av ryggen mellom ryggen og rompa utrolig stivt og ømt. Å løse opp dette med masasje hjalp kortsiktig på at ryggen kjentes sliten ut når jeg sitter. Har gjentatt egenmasasjen og ryggen har blitt mye bedre, men kjente under militærpress i går at det er "noe" rart der fremdeles. Denne "prikkingen" i korsryggen dukket opp, og kommer fortsatt når jeg sitter lenge. Denne klarer jeg ikke å finne den igjen i muskelene noe sted. Hadde uansett planlagt en liten pause fra knebøy for variasjonen sin del, så går over til bulgarske utfall 3-4 uker tenker jeg. Så blir det business as usuall så lenge ryggen kjennes helt normalt etterpå. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33391-smerter-i-korsryggen-etter-kneb%C3%B8y/#findComment-1134417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Området du refererer til er antakeligvis quadratus lumborum. Om du har vondt her etter trening, så er det sannsynligvis fordi muskelen er under for stor strekk (pga ikke-optimal teknikk). Å strekke den videre er ikke en god løsning, selv om det gir midlertidig smertelindring. Du har hatt problemer med ryggen ifbm knebøy en god stund, og vil det være lurt å finne årsaken til problemet. At kiropraktor sier 'fortsett' har jeg ikke noen god følelse på personlig, men det er selvsagt ditt valg. Få ut et holdningsbilde fra siden, samt en bodyweight squat video, så kan vi se nærmere på saken. Anbefaler deg ikke å belaste korsryggen ytterligere før du har fått teknikken analysert. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33391-smerter-i-korsryggen-etter-kneb%C3%B8y/#findComment-1134969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.