Gå til innhold

Sparebluss


jetset

Anbefalte innlegg

Lurerer veldig på dette med sparebluss når man går på lavt kaloriintak. Leser litt forskjellig om det og er forvirret.

Noen sier at kroppen bremser forbrenningen kraftig når den får for lite mat og andre sier at dette er tull. At kalorier inn minus kalorier ut er vekttap.

Leste også denne hvor de henviser til denne siden. http://www.side2.no/3561663.html

Jeg har nå begynt på Easy life (shaker, grøt og supper). Dette utgjør under 1000 kalorier om dagen. (jeg har ligget på rundt 800 og rett under 1000 på treningsdager)

Trener selvfølgelig også. Har akkurat begynt så foreløbig har jeg ikke veid meg. Begynner på dette fordi jeg har gitt opp alt annet jeg har prøvd. Alt fra telle/veie maten til lavkarbo.

De som har gått på det går jo ned så det suser og holder seg der (de jeg kjenner). De som faster går ned (da tenker jeg på 5/2 faste og andre typper faste).

Så hva er riktig? Sikkert mange som er uenige her også så da blir jeg vel enda mer forvirret :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager velger du å spise 1000 kcal i supper, shaker og grøt når du kan spise mat som metter og fyller deg opp mye mer?

Og ja - "sparebluss" eksisterer, men betegnelsen er litt misvisende. Det som skjer er at kroppen tilpasser seg forholdene og reduserer dermed energiforbruket når energiinntaket blir lavere og lavere. Du vil også etterhvert oppleve hormonelle endringer som gjør at man blir mer sulten etc. Dette er en helt naturlig mekanisme for å hindre at man mister det dyrebare energilageret.

Hvor raskt man tilpasser seg er veldig individuelt. Noen tilpasser seg et inntak så og si med én gang, mens andre kan ligge i underskudd i ukesvis men fortsatt fungere normalt og ha jevne vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det fordi jeg er drittlei av å passe på hva jeg spiser. Veie alt og studere hver eneste ting jeg putter i munnen. Blir stressa av det og går ikke ned et gram. Dette gjør jeg for å få det igang. Nå vet jeg nøyaktig hvor mye jeg får i meg uten en hel masse greier med å telle kalorier.

Tro meg. Jeg har prøvd alt uten å gå ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid en logisk forklaring på hvorfor man ikke går ned i vekt. Og det krever en del for å finne ut hva som funker og hvordan løse problemet med stagnasjon osv.

Problemet med suppe/grøt/shake-dietter er at med en gang du går tilbake til normalt kosthold så vil du legge på deg igjen fordi kroppen din har tilpasset seg det lave energiinntaket... Ofte går man mer opp i vekt enn det man tok av seg. Derfor er det eneste som funker for varig vektnedgang å gjøre det på den "vanskelige" måten og være tålmodig.. det ER vanskelig, og er en av de største årsakene til at 90% feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det her er helt sinnsykt vanskelig. Har aldri slitt så mye med vekta noen gang. Da jeg var 25 kunne jeg bestemme meg for å gå ned 10 kilo så gjorde jeg det. Nå som 40 sitter fettet som støpt fast.

På Easy life skal man etterhvert bytte ut flere og flere måltider med vanlig mat. Så får håpe jeg bare kan få det igang nå og klare å ha en jevn vekt nedgang. Problemet mitt er at jeg ikke får det igang! Har holdt på siden februar og har gått ned to kilo, opp en, ned to, opp en igjen. Blir snart gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du lykkes! :)

Vektnedgang fungerer ikke slik at du ser en jevn nedgang hele veien.. Vekta spretter opp og ned med alt fra 100 gram til 2 kg alt ettersom - derfor er det også ganske dumt å bruke vekta som et mål på om man går ned i fettprosent eller ikke.

Ja man kan bruke vekten til å se trenden over tid, men å sammenligne vekta den ene dagen med den andre fungerer ikke fordi den ikke viser hva som er realiteten pga flere årsaker - væskebalanse, mage/tarminnhold, glykogenlagre osv osv.

Så ikke bruk kroppsvekten som et mål på om ting går rett vei, men ta flittig i bruk målebånd og mål flere steder på kroppen hver uke, og sammenlign med målingene for uka før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den vekta er sammenliknet med 1. februar. Veier meg også kun en gang i uka. Jeg har totalt gått ned rundt 1.5 kilo siden første februar. Det er etter mitt syn svært lite. Merker det heller ikke på buksene.

Har begynt å måle meg, men ingen edring de siste ukene.

Uansett takk for svar :) Jeg får bare stå på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...