Gå til innhold

Astma


MagT

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var tidligere i god form, men etter å ha vokst på meg kraftig astma har treninga stoppet litt opp. Jeg går mye turer og jogger en del rolig, men er ikke i nærheten av å klare de resultatene jeg klarte før astmaen kom. Vekta kryper også sakte men sikkert oppover.

Jeg går nå på 5 (!) forskjellige medisiner uten at det hjelper noe særlig. Har nå lyst til å begynne å trene aktivt igjen, men sliter med å overkomme astmaen.

Så til dere her inne som har astma, hvordan trener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrketrening. Min anstrengelsesastma tålte (tåler?) ikke mye løping/etc, men 5 tunge reps går fint. Det har også den bonuseffekten at man lærer seg disiplinert pusting: Å trekke luften godt ned i lungene, holde den der, puste den rolig ut.

Jeg kan også gjøre kampsport. Tidligere veldig aktiv fekter, og nå Krav Maga. Korte, intense anstrengelser er mye mye bedre enn medium intensitet over tid.

Ned i vekt hjelper også på astmaen.

Ikke røyk, hvis du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags trening er det du ikke orker? Er det bare løping eller er det styrketrening også?

Jeg har jo anstrengelsesastma, så jeg er jo kanskje ikke like plaget som deg. Men jeg trener allikevel litt løping. Det med o2 opptak er jo en vedlikeholdsgreie. Jeg var jo i leir i tre uker og løp i oppoverbakke hver eneste dag. Det var helt jævlig og jeg var sliten etter to hundre meter. Men jeg hang meg på allikevel selv om jeg lå helt bakerst hele veien, og merket stor forskjell på kondisjonen etter de tre ukene. Man må nesten bare presse seg selv litt føler jeg, det blir jo ikke noe bedre av at man bare gir opp fordi det blir litt slitsomt. Det er også begrenset hvor mye medisinen hjelper også, man må pushe for å bli bedre. Det gjelder alle generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...