Gå til innhold

Nybegynner: MASS gainer eller PROTEINpulver?


Baco

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er ei jente på 18 år, og jeg vil gjerne opp i vekt. Jeg er en nybegynner når det gjelder kosttilskudd, så jeg lurte på et par ting.

For å øke muskel masse (altså også gå opp i vekt) burde jeg kjøpe og bruke Mass gainer eller protein powder?For jeg snakket med en venn som sliter med å gå opp i vekt, og han anbefalte mass gainer som har 500-1000kcal per shake som det står på bildet.

Men jeg føler ikke at jeg har et veldig stort problem med vektoppgang, og dermed er jeg usikker på om hvilken av disse to jeg burde kjøpe:

tumblr_nm3kwyT44R1ri23rxo1_540.jpgellertumblr_nm3kwyT44R1ri23rxo2_540.jpg

ut i fra næringsinnholdet til Mass gaineren ser jeg jo at mye av det er sukker..

Dersom jeg skulle ha valgt mass gainer, er det slik at jeg vil forsette å gå opp i vekt raskt selv etter å ha sluttet å bruke det? Og er det greit med en prøveperiode på en måned, bare for å komme meg et par kg opp (for å komme til normal vekt), og slutte så begynne med protein?

Og dersom jeg begynner å bruke protein.. når og hvor ofte burde jeg ta meg en shake? Før trening, etter trening? og hva med dager jeg ikke trener? Kan jeg bruke de to produktene samtidig?

Håper på noen svar fra dere som er bedre kjent med dette enn meg! Noen tilleggsinformasjon:

jeg er:

-163cm høy

-veier rundt 47 kg (må opp til minst 52)

-trener 3 ganger i uken, 10-15 min sykkling til opvarming og rundt 40min styrke. (brenner kanskje 400-500kcal i styrketreningen)

-^har prøvd å trene flere ganger enn kun 3 i uken, men blir slitt ut etter noen uker, og må ta meg minst en ukers "pause".. så holder meg til 3 i uken.

-har et ganske sunn kosthold vil jeg si.. prøver også å gjøre den bedre.

post-37233-14441000361546_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

ut i fra næringsinnholdet til Mass gaineren ser jeg jo at mye av det er sukker..

Dersom jeg skulle ha valgt mass gainer, er det slik at jeg vil forsette å gå opp i vekt raskt selv etter å ha sluttet å bruke det? Og er det greit med en prøveperiode på en måned, bare for å komme meg et par kg opp (for å komme til normal vekt), og slutte så begynne med protein?

Og dersom jeg begynner å bruke protein.. når og hvor ofte burde jeg ta meg en shake? Før trening, etter trening? og hva med dager jeg ikke trener? Kan jeg bruke de to produktene samtidig?

Håper på noen svar fra dere som er bedre kjent med dette enn meg! Noen tilleggsinformasjon:

jeg er:

-163cm høy

-veier rundt 47 kg (må opp til minst 52)

-trener 3 ganger i uken, 10-15 min sykkling til opvarming og rundt 40min styrke. (brenner kanskje 400-500kcal i styrketreningen)

-^har prøvd å trene flere ganger enn kun 3 i uken, men blir slitt ut etter noen uker, og må ta meg minst en ukers "pause".. så holder meg til 3 i uken.

-har et ganske sunn kosthold vil jeg si.. prøver også å gjøre den bedre.

En gainer er som regel en veldig "enkel" løsning på problemet om å få i seg nok næring, og vil sannsynligvis bidra til vektoppgang hvis du tar den i mengder nok til at du ender i kalorioverskudd.

Samtidig er det viktig å huske på at gaineren i denne sammenheng først og fremst er et plaster på såret, og ikke vil gjøre noe med de grunnene som gjør at du veier det du veier den dag i dag, og hvis du ikke gjør noe med disse,vil du mest sannsynligvis oppleve vektreduksjon etterhvert som du slutter å ligge i kcaloverskudd fra gainer. Du vil altså tjene stort på å se litt på hva du spiser. Her er det og greit å huske på at proteintilskudd først og fremst er viktigst hvis du ikke får i deg nok proteiner fra resten av kostholdet ditt.

Du trenger ikke bruke både gainer og proteinpulver samtidig, det blir smør på flesk.

Hvis du velger å ta proteintilskudd, så spiller det i det store og hele veldig liten rolle når på døgnet du tar shaken, noen liker å ta før trening,noen liker etter, noen liker å ta den før de legger seg. Så lenge du gir kroppen din nok byggesteiner til å bygge muskler over lang nok tid, så blir det resultater.

Kan du utdype litt mer om hva du vanligvis pleier å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet kosttilskudd og spist mye god mat isteden. Du sier du ikke har problemer med å legge på deg, hvorfor begynne med tilskudd for å øke vekten da? Vil du ikke heller kose deg med digg mat? :D Du har heller ikke behov for proteinpulver da du ikke trenger stort mer enn 90g protein per dag.. Det får du lett fra vanlig mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gainer er som regel en veldig "enkel" løsning på problemet om å få i seg nok næring, og vil sannsynligvis bidra til vektoppgang hvis du tar den i mengder nok til at du ender i kalorioverskudd.

Samtidig er det viktig å huske på at gaineren i denne sammenheng først og fremst er et plaster på såret, og ikke vil gjøre noe med de grunnene som gjør at du veier det du veier den dag i dag, og hvis du ikke gjør noe med disse,vil du mest sannsynligvis oppleve vektreduksjon etterhvert som du slutter å ligge i kcaloverskudd fra gainer. Du vil altså tjene stort på å se litt på hva du spiser. Her er det og greit å huske på at proteintilskudd først og fremst er viktigst hvis du ikke får i deg nok proteiner fra resten av kostholdet ditt.

Du trenger ikke bruke både gainer og proteinpulver samtidig, det blir smør på flesk.

Hvis du velger å ta proteintilskudd, så spiller det i det store og hele veldig liten rolle når på døgnet du tar shaken, noen liker å ta før trening,noen liker etter, noen liker å ta den før de legger seg. Så lenge du gir kroppen din nok byggesteiner til å bygge muskler over lang nok tid, så blir det resultater.

Kan du utdype litt mer om hva du vanligvis pleier å spise?

Ok takk for svar :)

tenker da å kjøpe protein for dager jeg ser jeg ikke har fått i meg nok..

På skoledager spiser/drikker jeg vanligvis enten smoothie, frukt, havregrøt og melk, makrell i tomat, eller, 2 egg til frokost.. spiser jevnt gjennom hele skoledagen, mye av lunsjen blir frukt, og ofte 4 brødskiver med pålegg som ost, makrell i tomat,kremost osv.

Kommer hjem rundt 16:00 og spiser da oftest ris med suppe og brød, også flere ganger i uka med fisk/kylling/kjøtt.

venter ca 2 timer før jeg enten tar meg en kopp te.. og senere frukt og kanskje noen kjeks/sjokobiter. Spiser noen ganger middagsrester/brødskiver til kveldsmat, som kan være fra 20-22 tiden (er nok ikke helt bra.. men)

dette ville være en "bra" dag for meg, mens andre dager hender det at jeg spiser mye mindre, eller spiser litt mer "tomme kalorier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet kosttilskudd og spist mye god mat isteden. Du sier du ikke har problemer med å legge på deg, hvorfor begynne med tilskudd for å øke vekten da? Vil du ikke heller kose deg med digg mat? :D Du har heller ikke behov for proteinpulver da du ikke trenger stort mer enn 90g protein per dag.. Det får du lett fra vanlig mat :)

Haha sant det, men har ofte dager der appetitten min er helt borte, og da glemmer jeg ofte å spise.. tenker da at proteintilskudd er bra for slike dager?:) og i tillegg blir jeg ofte raskt mett på lite mat :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de dagene du ikke får i deg nok mat, så kan proteinshakes(og gainer) være et greit alternativ til å ikke spise overhodet.

Men de bør du også gå inn for å forsøke å kompensere ved å spise litt større porsjoner enn du vanligvis ville gjort.

Du bør ikke bare se på hva du spiser,men også hvor mye.

Et kosthold som bare består av "sunne" ting, kan raskere føre til lav vekt enn et kosthold som består av mer mat,selv om noe av den maten hadde vært "usunn" . Det som er sunt for deg, er jo et kosthold som lar deg komme opp i den vekten som du ønsker deg/lar kroppen fungere på en best mulig måte. Sånn sett så er det jo absolutt lov å kose seg med en sjokoladebit eller noen nøtter eller litt melk i teen eller smør på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de dagene du ikke får i deg nok mat, så kan proteinshakes(og gainer) være et greit alternativ til å ikke spise overhodet.

Men de bør du også gå inn for å forsøke å kompensere ved å spise litt større porsjoner enn du vanligvis ville gjort.

Du bør ikke bare se på hva du spiser,men også hvor mye.

Et kosthold som bare består av "sunne" ting, kan raskere føre til lav vekt enn et kosthold som består av mer mat,selv om noe av den maten hadde vært "usunn" . Det som er sunt for deg, er jo et kosthold som lar deg komme opp i den vekten som du ønsker deg/lar kroppen fungere på en best mulig måte. Sånn sett så er det jo absolutt lov å kose seg med en sjokoladebit eller noen nøtter eller litt melk i teen eller smør på brødskiva.

Porsjonsmessig prøver jeg godt på å spise mye. Det har jeg ikke tenkt på, at det å spise kun sunt mat (selv i store mengder) kan føre til vekttap.. har egentlig, i hvertfall det siste halvåret, tenkt at jo sunnere jeg er desto bedre er det. Men er vel ikke slik hvis man ikke oppnår minimums grensen for kaloriinntaket.

Takk for ditt svar, det fikk meg til å se at jeg ikke trenger å spise supersunt for å være sunn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...