cabra Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Som topic sier, så lurer jeg på om noen vil hjelpe en nybgynner litt på vei? Jeg lurer på hvor mye kcal jeg burde få i meg og fordeling mellom protein, fett og karbo. Litt om meg og bakgrunn.. Jeg er ca 174 cm og 55 kg (lenge siden jeg har veid meg) Jeg har en 11 mnd gammel baby og raste ned etter han ble født, langt mer enn jeg gikk opp, så jeg er fremdeles i minus pt. Samme skjedde ved første graviditet også, så jeg var klar over det og klarte faktisk å begrense og stoppe nedgangen noe denne gangen. Nå ligger jeg ganske stabilt tror jeg. Vil ikke si jeg har mye fett generelt på kroppen(som vekt og høyde kanskje sier?), overkroppen er litt skræpa, mens jeg føler meg litt slaskete og "feit" (jeg vet jeg ikke feit på noen måte, men håper dere skjønner hva jeg mener ?) over rompa. Noe som er en (av mange) grunner for at jeg har begynt å trene styrke med fokus på rompe og mage (trenger oppstramming der også) Har trent styrke siden nyttår, litt sporadisk høsten før dette. Prøver å trene 3 ganger i uke, men blir desverre 2 i snitt. Er alene med to barn og der er alltid, en som er syk eller noe. Men likvell føler jeg at jeg har ganske greit fremgang likevel, ganske stolt av at lille pinglete meg nå fint klare 10*4 glutebridge med 72,5 kg. Føler også at jeg kan kjenne at jeg har fått noe mer muskler, og tenker at det må stemme siden jeg har kommet opp i så mye . Aner egentlig ikke om det er spesielt bra, men jeg begynte på 30 kg så jeg føler jeg har kommet lagt uansett. Uansett til problemet, jeg både kjenner at jeg har mye mer muskler der og ser det på at styrken øker, men jeg kan virkelig ikke SE noe fremgang med det blotte øye. Rompa endrer ikke fassong og blir ikke strammere, så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre her? Jeg er som sagt spinkel på overkroppen, sånn at man kan telle ribbeina på brystet- hater det. Og føler at jeg har for mye som slenger over rumpemusklene. Føler egentlig på ingen måte at jeg bør ned i fettprosent (?) sånn egentlig, men jeg aner jo ikke. Står jo alle steder at om rompa ikke får ønsket fasong har man antagelig for mye fett der.. Men jeg kan virkelig ikke ned for da vil jeg ikke se ut på resten av kroppen..? Leser alle steder at man ikke kan punkslanke, men kroppen min tar alltid betydlig mer at på overkroppen om jeg går ned i vekt.. What to do? Jeg har ikke fult noe på kostholdet. Jeg spiser sundt og spiser til jeg er mett-thats it. Ikke særlig med snop el men blir kanskje en føteis og en kick og loveharts el på fredagskvelden. Har supplert med proteinshake etter trening. Jeg fikk dille på kesam og cc når jeg gikk gravid og det har hengt i så spiser mye av det hver dag, havregrøt med cc til frokost, lunch varierer, men knekkebrød, grovt brød, speltlomper eller salat og kjøtt, middag er rent kjøtt/fisk og grønnsaker som regel, kesam med blåbær og musli til kvelds. Vil det ha noe for seg for meg å passe mer på kosten, kan jeg oppnå noe bedre resultater slik? Jeg mistenker at jeg tidvis kan få i meg for lite selv om jeg spiser godt og til jeg er mett? Skal vell gå i overskudd når jeg vil bygge muskler og opp i vekt? Eller vil det bare blir enda verre for den "feite" rompa? Og hvis noen er så snille og evt hjelper meg med antall kcal og sammensetninger, så kan jeg legge til at jeg ammer ennå (3-4 ganger pr dag)-så det må med i regnestykket. Håper noen kan hjelpe meg litt på vei her? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33236-noen-som-vil-hjelpe-en-nybegynner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Veldig kort (er på mobilen) - det virker som om dubspiser veldig lite fett? Resultatene avhenger av NOK mat og fett er en enkelt måte å fåbi seg kcal på. Spis ting som kokosmelk/olje, nøtter, nøttesmør, avocado, hmelk, osv Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33236-noen-som-vil-hjelpe-en-nybegynner/#findComment-1128365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cabra Skrevet 3. april 2015 Forfatter Del Skrevet 3. april 2015 Tror liksom jeg spiser greit med fett siden jeg bruker ganske store menger olje i matlaging og til steking, men jeg vet jo egentlig ikke, kan være jeg får for lite totalt likevell, aner jo ikke siden jeg ikke vet hva som er det optimale heller. Derfor jeg kunne tenkt meg å logge hva jeg spiser en liten stund (ikke noe jeg er int i å drive med på sikt) bare for å få et bilde og se hva jeg egentlig får i meg, og fordelingen av næringsstoffene. Spør sikkert dum nå, men om jeg får i for lite mat, kan det resulterer i at jeg lagrer med fett på rump? For jeg syns seriøst den blir mer og mer feit/slaskete selv om jeg også ser det blir mer muskler under, så ser det også ut som den får et tykkere lag over disse :-/ Sliter litt med motivasjonen når jeg ser formen på den bli til det verre enn hva utgangspunktet var.. Hvor mye fett, karb og proteiner børe jeg (iforhold til min fysikk, situasjon og mål) få i meg meg? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33236-noen-som-vil-hjelpe-en-nybegynner/#findComment-1130271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaheart Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Okei, for det første så kan ikke rumpa di være spesielt feit med en vekt på 55 kg fordelt på 174 cm, men den kan være "slapp" pga liten muskelmasse. Det tar tid å forme rumpa og kroppen, og 2-3 ganger i uka siden nyttår er veldig liten tid. Hadde livet ditt bare handlet om trening, spise nok og sunt og du hadde hatt mulighet til å hvile tilstrekkelig hver dag ville resultatene nok kommet raskere, men de færreste har en sånn livsstil. Du sier selv at styrken øker, noe som tilsier at muskelmassen din også øker. Dette er jo fremgang! Har du tatt før og etter-bilder, eller brukt målebånd for å sjekke fremgangen kroppslig? Det er nemlig svært få av oss som med det blotte øye kan se forandringer da vi hele tiden gransker oss i speilet. Det er nesten umulig å se forandringer da ditt syn tilpasser seg endringene som skjer. Vi ser jo ikke oss selv fra da vi startet.. Derfor er før og etter-bilder et fantastisk verktøy i å se kroppens endringer. Vet du sånn ca mengder på det du spiser til vanlig? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33236-noen-som-vil-hjelpe-en-nybegynner/#findComment-1130300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cabra Skrevet 3. april 2015 Forfatter Del Skrevet 3. april 2015 Nei, som jeg skriver så vet jeg at jeg ikke er feit i meg selv, derav skriver jeg også feit i "." Rumpa er ikke stor i seg selv heller(begynte jo trening med fokuset på rumpe for å få STØRRE rumpe), bruker det ordet for å beskrive hvordan jeg syns den ser ut i fasongen og iforhold til resten av meg.. Det er sånn at jeg kan ikke ha hipster på for da får jeg to rumper, det tyter ut på hver side selv om det er sånne uten sømmer, og er gode i størrelsen og knapt inntil huden. Jeg vet at det tar tid å få resultater og har ikke ventet noe "over natten" Målet var synbar (for meg, med utgangspunktbilde) endring/fremgang før sommeren. Jeg har trent siden i høst, bare først etter nyttår jeg har klart å holde meg til planen uansett. månedene før jul ble litt mer sporadisk, hvor det pluselig var en uke av her og der.. Jeg har tatt før(ved nyttår) og etterbilder ja, det er nettopp det som er problemet. Jeg lever fint med å ikke se fremgangen med det blotte øye i et speilt (jeg kikker heller ikke etter det jevnt), men problemet er jo at jeg ser en forskjell og den er negativ. Liker førbildet bedre, jeg syns jeg ser bedre ut der, syns jeg ser "feitere" ut nå og at jeg har fått større "smil" på rompeballene etter jeg startet treningen. Syns det så strammere og fastere ut før :-/ Fysisk har jeg gått opp 3-4 cm rundt hofte/rumpe og 3-4 cm på lår (de har jeg ikke problem med for der ser jeg med det blotte øyet at det er fasthet og muskler), 1 cm i midja. Dette kom ganske raskt etter jeg startet å trene 3 ganger i uka etter nyttår. Spurte fysio (tenkte siden de er eksperter på muskler) og hun sa at det antagelig var økt muskelmasse+ vann (at man holder på litt mer vann når man trener) og at det faktisk kunne komme så fort.. Mengde mat ja.. tja får prøve sånn ca å ta en typisk dag.. Frokost målte jeg i dag siden jeg ønsker å kartlege det mer nøye, så den vet jeg sånn ca. Forkost ca 50 g havregryn kokes til grøt, med ca 100 g cc Nå for tiden bruker jeg en skje proteinpulver (pulveret jeg ikke likte smaker godt i grøt) istede for cc. ca 100 frossene bringebær 1 spiseskje tran Mellommåltid, cappucino laget med ekstra lett melk. (stevia som søting) sammen med en questbar. Sikkert ikke noe måltid egentlig, men da er jeg sygen på kaffe og noe godt Lunch Denne er ganske varialbel.. Noen ganger middagsrester+ salat, eller 2 Rugsprø med en pakke makrell i tomat+ en yoghurt salat med kjøtt (kylling, skinke, svin) og fetaost, avokado eller nøtter og noen ganger blir det bare ett par skiver grovt brød. Spiser omtrent alltid skorpene jeg skjerer av brødskivene til babyen og tar leverpostei på. + en iskaffe laget på pose og ekstra lett melk Middag Kjøtt (bruker som regel en slik "god helg" pakke fra kiwi) Stekte grønnsaker og søtpotet. Jeg aner ikke hvor mye, men bruker vell kanskje en halv eller 3/4 av en STOR søtpotet. halv brokkoli, ett par gullerøtter. Dette er fast i tillegg har jeg minimais, sukkereter, paprika el hva jeg måtte ha i skapene av grønnsaker.. Grønnsakene stekes i MYE rapsolje. En dag i uken laks med grønnsaker og poteter (ikke så mye potet da ingen av oss er glad i det, kutter alt og har i form så jeg får "gjemt de"), og gjerne en dag med (fullkorns)pasta og kyllingkjøttdeig/karbonadedeig og pastasaus. Vil tippe middagen totaltsett er rund 500-600 g og da er vell kjøtt ett sted mellom 100-150 g(?), mer enn det tror jeg ikke jeg har plass til i magen Kvelds Ca en boks kesam lime (evt 50/50 med mager kesam og kesam lime, det er jo under halv pris for mager kesamen), blåbære (kanskje 100g?) og musli (kanskje 6-7 spiseskjeer, bruker både hjemmelaget og kjøpt) noen ganger et rugsprø med feks ost og skinke el om jeg er mer sulten Når jeg er ute å går med baby så blir det som regel noen never med nøttblanding og en iskaffe zero Når jeg trener forsøker jeg få i meg et eple el før trening og en proteinshake etter tror det var det meste, mulig det er småtterier her og der, men Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33236-noen-som-vil-hjelpe-en-nybegynner/#findComment-1130326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.