Gå til innhold

Anbefalte innlegg

er en dame på 21 år som er veldig overvektig. jeg er lei og har virkelig bestemt meg for å gjøre noe. men enklere sakt enn gjort. vet ikke helt hvordan og hvor jeg skal starte tips anyone ? har gått ned ca. 20-30 kg ved å fokusere på en mer aktiv hverdag. men er klar for å begynne seriøst å tenke på kosthold og trening. men det er en jungel av do and don'ts. noen som har erfaringer å dele. noen tips o.s.v ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33162-ny-begynner-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste råd er vel å finne en treningsform du trives med. Trening er på en måte ikke en sånn greie du gjør, så er du ferdig med det. Målet må vel være å være aktiv og i god form resten av livet.

Hvis du er veldig overvektig kan jeg forøvrig se for meg at all type fysisk aktivitet kommer til å være ganske så jævlig i starten.

Har du planer om å begynne på treningssenter? Ønsker du å trene alene eller tror du at du vil klare å holde høyere intensitet om du trener i sammen med? Du kan sjekke ut om treningssenteret har noen saltimer som virker interessante. Du kan teste ut styrketrening. Hvis du ikke har noen erfaring kan du fint begynne med noen runder i apparatparken før du etter hvert prøver ut øvelser som krever i større grad at kroppen din jobber sammen, og du har behov for å balansere og stabilisere vektene. Du trenger ikke noe annet enn noen enkle press- og trekkbevegelser, og noen øvelser for bein og rumpe, gjerne der du også har behov for å holde balansen, f.eks ufallsvarianter.

Altså bare finn noe du trives med. Om det er å gå tur eller prøve å begynne å jogge, er det helt fint.

Kostholdet er enkelt og greit at du skal ligge i kaloriunderskudd mens du prøver å få i deg nødvendige vitaminer, mineraler, proteiner og fettsyrer. Med mindre du har planer om å følge noen spesiell diett. Men det har jeg ikke noe særlig erfaring med :D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33162-ny-begynner-hjelp/#findComment-1126456
Del på andre sider

takker for svar. har trent en del før og vill ta opp igjen. har trent både på senter og ute. er veldig glad i å sykle ute. hvor mye burde jeg trene for et bra resultat. er veldig motivert for å starte opp. men trenger en del råd. skal jeg fortsette sykling ute, eller skal jeg på senter. hva skal jeg spise og hvordan skal jeg gå frem for å lage en matplan. ? hvor mange dager i uka burde jeg trene ? er helt grønn... veier ca 120 kg men er egentlig veldig aktiv av meg for å ha en så høy vekt. og elsker å trene (mer etter trening:P ) så vil komme i gang. men vil gjøre det riktig :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33162-ny-begynner-hjelp/#findComment-1126459
Del på andre sider

Altså det eneste du trenger for å gå ned i vekt er å ligge i kaloriunderskudd. Det er veldig lite magisk ved det, ligger du i overskudd vil energien hovedsakelig lagres i fett- og muskelvev. Ligger du i underskudd vil energien fra disse lagrene benyttes, og du vil gå ned i vekt. Trening og aktivitet er i henhold til vektnedgang bare midler for å øke antallet kalorier kroppen benytter seg av daglig.

Har ikke så mye erfaring med vektnedgang. De gangene jeg har hatt behov for å gå ned i vekt har jeg bare skrevet ned alt jeg spiser, og innholdet i det. Da får jeg en oversikt over mengden kalorier, og hvor de kommer fra(fett,karb og protein). Så i første omgang er vel det rådet mitt at du skriver ned hva du spiser og drikker. Det kan fint hende du blir overrasket over hvor mange kalorier du kunne kuttet hvis du var klar over hva det inneholdt, spesielt drikkevarer. 1 gram fett er 9 kcal, 1 gram protein og karbohydrat 4 kcal.

Du kan finne kalkulatorer på nettet som kan sånn ca. regne ut hvor mye kcals du bruker hver dag. Jeg vet ikke helt hvor mye underskudd du bør ligge i hver dag, men 500-1000 burde fungere, der 1000 kalorier absolutt er i overkant av hva som er rimelig. En kilo fett er 7700 kalorier, så da bør du kunne gå ned mellom 0.5-1kg i uka. Ikke glem at du sannsynligvis har brukt lang tid på å legge på deg all denne vekten, så da må du ikke glemme at det kommer til og bør ta tid og ta det av igjen og.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33162-ny-begynner-hjelp/#findComment-1126465
Del på andre sider

I det store og hele kan det være lurt å sette seg mål som ikke er alt for hårete, mål som du klarer å gjennomføre etter planen over lang tid.

Altså det motsatte av som de som hvert nyttår bestemmer seg for "nå skal ribbefettet av, så nå begynner jeg med to økter om dagen fjørti ganger i uka", så går de to dager og så gidder de ikke mere. All lystbetont aktivitet er bra. Husk at motivasjon går opp og ned og frem og tilvake, men vaner, de sitter fastlimt .

Hvis du liker å sykle ute mer enn du liker å sentersykle, så kan du jo starte å sykle ute og kose deg med det, og kanskje tenke mer på innendørssykling når høsten og slapset nærmer seg?

Før du begynner å tenke på kostplanen, ville jeg vurdert å skrive ned alt du spiser per dag i en uke, og se på hva du spiser per i dag, og bruke det som utgangspunkt? Det er lettere å ta utgangspunkt i de vanene du har og endre litt og litt, enn å snu alt opp ned med en gang.

Gir det noen mening?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33162-ny-begynner-hjelp/#findComment-1126481
Del på andre sider

Så bra at du har lyst til å gjøre en livsstilsendring :) i din situasjon kan det kanskje være lurt å spille på lag med fastlegen din; det kan være greit å ha noen som kjenner deg og dine utfordringer, og kanskje hun/han kan henvise deg til ernæringsfysiolog for å sette opp en matplan som passer deg...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33162-ny-begynner-hjelp/#findComment-1126484
Del på andre sider

Annonse

jeg setter opp en liste som for meg har funket hittil. jeg skriver ned alle de tingene jeg har lyst til å gjøre som jeg synes at størelsen min har stoppa meg i å gjøre. å etter hvert som jeg når nye delmål skal jeg gjøre det som står på lista. eksempel : sitte på motorsykkel, stå på slalomski å lignende. for å ha en slags feiring for å ha nådd nye mål. har null problem med å spise sunt. er bare at en må på en måte lære hva sund variert mat er å er så dårlig på dette. for er lite kreativ. samarbeider med leger men ikke stor de kan gjøre. fikk bra motivasjon av legen så vil komme i gang. men tøfft i starten. men etter et par uker går det vel bedre og bedre. det positive med å starte så utrent er vel at resultater kommer veldig fort som hjelper på startmotivasjon :D takk for hjelp, kommer gått med når en faktisk har vilje til å forandre seg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33162-ny-begynner-hjelp/#findComment-1126695
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...