Gå til innhold

Hva er overvekt?


lolte

Anbefalte innlegg

Kjære forumsdeltagere!

For ca ett år siden tok jeg tak i livet mitt og filleristet det. Etter å ha spilt håndball og vært aktiv med både det ene og det andre, falt jeg fullstendig av treningsvogna. Det gikk flere år før jeg kom meg på igjen. Flaks for meg at jeg er veldig glad i grønnsaker, fisk, fullkorn, og ikke digger sjokolade og brus, og min tid som sofasitter hadde derfor heldigvis ikke gjort meg smellfeit. Jeg har trent tung styrke mer eller mindre tre-fire dager i uken med god progresjon (nå har jeg to fullkroppsprogram satt opp av PT som jeg trener annenhver dag). I tillegg pleier jeg å ha en økt med høyintensitets sirkeltrening en gang i uken. Jeg har blitt nøyere med hva jeg spiser, særlig med at jeg skal få i meg nok protein. I dag spiser jeg et sted mellom 1800 og 2000 kalorier på en dag uten trening, litt mer de dagene jeg trener.

Nå kommer jeg omsider til det jeg lurer på. Siden jeg begynte å trene har jeg pokker ikke gått ned i vekt. Jeg veier fremdeles 90 kg (!!!). Jeg er 1,70 høy. Dette gir meg en BMI på svimlende 31 og jeg er dermed i kategorien «fedme». Jeg er klar over at BMI ikke uten videre er et godt mål, men som kvinne på 27 år på 170 cm, er 90 kg utvilsomt mye. Som nevnt har jeg hatt god fremgang styrkemessig og har økt jevnt hele veien. Magemålet mitt er under 80 cm. Jeg er blitt mye strammere i fisken og har bygget en del muskler. Kroppen min ser generelt mye finere ut og den føles sunn og sterk. Og det er jo bra. Jeg har snakket både med fastlegen min og erfaren PT om vekten min. Begge ble overrasket da jeg fortalte hva jeg veide, og ingen av dem mente at jeg skulle bekymre meg, da jeg åpenbart har mistet fett, gått ned i cm og fått muskler. Jeg er derimot litt bekymret. Hva tenker dere? Bør jeg «slanke» meg? Spise annerledes? Trene annerledes? Er det noen som har erfaring med lignende?

Jeg håper på seriøse svar fra alle som kan ha noe vettugt å si J

Hilsen lolte

PS: Jeg vurderte å legge ved et bilde, men droppet det da jeg ikke er helt komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du. Dette handler om tolmodighet og å være lojal til plan/program. Du har en sunn progresjon som sinrer et godt resultat. Geværslanking der du raser i vekt gir ofte ikke resultater over tid, da det handler om en livsstilsendring. 80 cm er ikke store livvidden, godt jobbet så langt. Tro på det du nå gjør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Dette handler om tolmodighet og å være lojal til plan/program. Du har en sunn progresjon som sinrer et godt resultat. Geværslanking der du raser i vekt gir ofte ikke resultater over tid, da det handler om en livsstilsendring. 80 cm er ikke store livvidden, godt jobbet så langt. Tro på det du nå gjør:)

Takk :)

Et midjemål på 80 cm og under er hva som anbefales for kvinner. Over dette kan bety forhøyet risiko for diabetes 2 og all den skiten. Etter hva jeg har skjønt. Det jeg ikke riktig forstår er hvordan jeg kan ha den vilt høye vekten, men likevel blir det mindre fett og jeg ser tydelige forandringer på kroppen. Ja ja, muskler veier mer enn fett, men come on?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Et midjemål på 80 cm og under er hva som anbefales for kvinner. Over dette kan bety forhøyet risiko for diabetes 2 og all den skiten. Etter hva jeg har skjønt. Det jeg ikke riktig forstår er hvordan jeg kan ha den vilt høye vekten, men likevel blir det mindre fett og jeg ser tydelige forandringer på kroppen. Ja ja, muskler veier mer enn fett, men come on?

YES,,they actually do- Keep calm, and get the job done, madamosuielle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mot strømmen og sier at for de fleste er BMI et godt mål på om noen bør gå ned i vekt eller ikke. De fleste har ikke så mye muskler at de kan forsvare en BMI langt over 25.

Ja, men det er jo forsåvidt ikke helt det jeg tenker på. Hvordan fortsette på veie det samme når jeg spiser ca 1800-2200 kalorier og trener som jeg gjør? Det skjer jo helt klart noe med kroppen min, det ser jeg på bilder og på målebånd men vekta står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Et mulig svar er at du spiser mer enn du tror, eller at vekta di ikke funker. Ellers har jeg erfaring med at kropp er snodige greier hvor man kan spise lite i ukesvis uten å gå ned i vekt for så å plutselig gå ned 3kg 4.uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...