Gå til innhold

Overtrening...?


Kristin91

Anbefalte innlegg

Etter uttalige legebesøk og udnersøkelser er det en stk oppgitt frøken som skriver her i håp om og kanskje få noen sin formening/hjelp til hva jeg bør gjøre videre.

Problemene startet for rundt 3 mnd siden med en følelse av å være konstant sliten/trøtt, null trykk i kroppen på trening, hodepine, var på musikk/lyder brystsmerter og tretthet.

Før disse symptomene kom hadde jeg forholdsvis høy treningsmengde med 5/6 økter i uka og opplevde at formen ble dårligere til tross for mye trening. Jeg jobbet 60% natt og hadde nok generelt høyt nivå av stress. Kunne også legge meg med puls på 90-100(normal hvilepuls for meg er 45-50).

Har gått med døgnmåling EKG, vært på undersøkelse hos kardiolog(ultralyd og sykkeltest) og tatt blodprøver uten at de finner årsak til disse symptomene. Det eneste kardiologen sa var at jeg hadde noe høy puls på relativt lav belastning under sykkeltesten.

Nå opplever jeg en puls på 170-185 på oppvarming og oppkjøring på sykkel (her har jeg tidligere ligget på 140-150), får raskt melkesyre, blir kvalm og får smerter i muskler/ledd etter trening. Ellers er jeg mye sliten, legger meg gjerne rundt 21.00 og sover lett til 0800-0900 neste dag.

Nå er jeg igjen sendt til en ny kardiolog for undersøkelse selv om den forrige ikke fant noe.

Syns det er utrolig frustrerende og gå rundt uten og få klarhet i hvorfor jeg føler meg så sliten og får disse symptomene på trening. Jeg elsker trening, jobber som instruktør og utdanner meg som PT, men får ikke gjort noe av dette nå når kroppen streiker. Det sliter både fysisk og psykisk og gå rundt i uvisshet.

Så.. kanskje er det noen her inne som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du har helt fri nå?

Må løpe, så kan ikke skrive så mye, men det jeg kan fortelle deg er at slike plager dessverre kan ta tid å reversere. Det er selvsagt viktig å hvile mye.

Gikk selv på en alvorlig smell for lang tid tilbake og JA, jeg nektet å gi meg først, men etter å ha prøvd å trene igjen, med påfølgende angstanfall og oppkast etter hver økt, så innså jeg at jeg hadde kjørt kroppen for langt og trengte en LANG pause. Ett år senere begynte jeg med forsiktig trening.

Å jobbe natt hjelper deg nok heller ikke. Kan skrive mer senere, men det viktigste du gjør nå er i hvert fall å HVILE! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har helt fri nå?

Må løpe, så kan ikke skrive så mye, men det jeg kan fortelle deg er at slike plager dessverre kan ta tid å reversere. Det er selvsagt viktig å hvile mye.

Gikk selv på en alvorlig smell for lang tid tilbake og JA, jeg nektet å gi meg først, men etter å ha prøvd å trene igjen, med påfølgende angstanfall og oppkast etter hver økt, så innså jeg at jeg hadde kjørt kroppen for langt og trengte en LANG pause. Ett år senere begynte jeg med forsiktig trening.

Å jobbe natt hjelper deg nok heller ikke. Kan skrive mer senere, men det viktigste du gjør nå er i hvert fall å HVILE! :)

Takk for svar. Jeg jobber ikke natt nå, og sover heldigvis hele natta gjennom. Vil gjerne høre mer fra deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som overtrening ja. Har hatt det selv da jeg i en periode løp 6-7 mil i uka(gjerne med mål om hele tiden nå sprenge egne rekorder). Jeg trengte heldigvis ikke veldig lang pause, men måtte ta meg ca. 2-3 uker med helt fri.

Da jeg startet opp igjen så måtte jeg tvinge meg til å starte forsiktig med korte og lette økter. Første økten var på 3 km i rolig tempo. Det var litt tortur for psyken ville løpe mye fortere å lengre, men jeg holdt igjen og det var akkurat det jeg måtte og trengte.

Jeg fant tilbake til balansen mellom å trene og ha fremgang i formen uten å løpe 1 mil 7 ganger i uka. I dag løper jeg i snitt 4 mil i uka. Jeg kjører kortere økter med 6 km per dag(ca. 30 min med daglig mosjon).

Så jogger fremdeles 7 ganger i uka, men roligere tempo og kortere økter og nå har jeg alltid overskudd og energi fremfor underskudd og stort søvnbehov som jeg opplevde en del når jeg hardkjørte kroppen.

Her kan du lese litt mer: http://www.tillerfysioterapi.no/artikler/81-overtrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...