Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Leste nettopp nybegynnerguiden til styrketrening her på bloggen. Jeg har tenkt til å begynne med dette treningsprogrammet, men har spörsmål ang trening av bein.

Jeg skal löpe to halvmaraton i sommer og sykle Birken, derfor blir det også en del kondisjonstrening og spesifikk löpe/sykkeltrening. Hvordan tilpasser jeg treningsprogrammet best etter dette? Guiden anbefaler et helkroppsprogram, men da trener jeg jo bein 5-7 dager i uken, og overkroppen 3-4.

Finnes det en god lösning på dette? Bör jeg velge et annet treningsprogram, eller kan jeg gjöre det så enkelt som å kutte ut beinövelser i det programmet som anbefales?

Takk for hjelp!

- Martin

Fortsetter under...

Ikke kutt ut beinøvelser, forskning viser at styrketrening virker positivt på ytelse i løping og det er to såvidt forskjellige treningsmetoder at musklene ikke blir belastet på samme måte. Du kan kanskje legge noen av de lette løpedagene samtidig som styrke slik at du får et par hviledager hvor du har helt fri.

Men du kan vurdere å kutte ned til 2 dager med bein på styrke, men om du er nybegynner i styrketrening vil jeg tro det går fint å kombinere 3 dager styrke med løping også. Du trenger heller ikke trene beina like tungt hver gang, teknikktrening på knebøy gir også god effekt.

Ikke kutt ut beinøvelser, forskning viser at styrketrening virker positivt på ytelse i løping og det er to såvidt forskjellige treningsmetoder at musklene ikke blir belastet på samme måte. Du kan kanskje legge noen av de lette løpedagene samtidig som styrke slik at du får et par hviledager hvor du har helt fri.

Men du kan vurdere å kutte ned til 2 dager med bein på styrke, men om du er nybegynner i styrketrening vil jeg tro det går fint å kombinere 3 dager styrke med løping også. Du trenger heller ikke trene beina like tungt hver gang, teknikktrening på knebøy gir også god effekt.

Supert! Regner med at det skal fungere å pröve seg frem, takk for hjelpen :)

Supert! Regner med at det skal fungere å pröve seg frem, takk for hjelpen :)

Litt avhengig av hvor seriøst du vil satse på de løpene og rittene du skal være med på også så kan du jo periodisere det litt også. F.eks de 3 første månedene nå så trener du litt ekstra styrke med 3 styrke dager i uken og 2-3 kondisjonsdager, mens du fra april når det er litt triveligere å trene ute kan du øke til 4 kondisjonsdager og kutte ned til 2 styrkeøkter. Har ikke så mye kunnskaper ellers om periodisering for kondisjon, men der er det mange andre som sikkert kan komme med tips.

Litt avhengig av hvor seriøst du vil satse på de løpene og rittene du skal være med på også så kan du jo periodisere det litt også. F.eks de 3 første månedene nå så trener du litt ekstra styrke med 3 styrke dager i uken og 2-3 kondisjonsdager, mens du fra april når det er litt triveligere å trene ute kan du øke til 4 kondisjonsdager og kutte ned til 2 styrkeøkter. Har ikke så mye kunnskaper ellers om periodisering for kondisjon, men der er det mange andre som sikkert kan komme med tips.

Mine treningsmål for 2015 er basert på de löpene jeg skal väre med på, så det er klart att jeg vil bruke mye tid på denne typen aktivitet. Jeg er helt enig med deg i at det kan väre en god lösning å periodisere det og planen er å gjöre det også. Jeg lurte egentlig bare på om det var lurt å hoppe over styrkeöktene for beina for å spare kruttet til kondisjonsöktene, men det kan kanskje väre bedre å kjöre litt mer styrke på beina nå tidlig i sesongen og heller trene mer löping og sykling senere... målet med styrketreningen er rett å seltt å unngå at jeg ser ut som et strekmenneske :)

Mine treningsmål for 2015 er basert på de löpene jeg skal väre med på, så det er klart att jeg vil bruke mye tid på denne typen aktivitet. Jeg er helt enig med deg i at det kan väre en god lösning å periodisere det og planen er å gjöre det også. Jeg lurte egentlig bare på om det var lurt å hoppe over styrkeöktene for beina for å spare kruttet til kondisjonsöktene, men det kan kanskje väre bedre å kjöre litt mer styrke på beina nå tidlig i sesongen og heller trene mer löping og sykling senere... målet med styrketreningen er rett å seltt å unngå at jeg ser ut som et strekmenneske :)

Har selv tatt birkebeinertrippelen et par år på rad.

Tips 1.

Ettersom du skal løpe fort over forholdsvis lang tid vil ikke styrketrening være det du skal fokusere på. Fokuser på løpingen og syklingen.

Tips 2.

Tren gjerne styrke 2 ganger i uken etter nybegynnerprogrammet du nevnte, men pass på så du får nok hvile og restituerer bra nok mellom øktene. Ikke vær redd for å trene tungt. Det vil kunne gi deg ett mer effektivt løpssteg og mer gass i pedalene.

Tips 3.

Ikke noe poeng i å pakke på deg mye masse, men pass på så du spiser nok for å restituere godt nok.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...