Gå til innhold

Pulssoner og distanse


erijoh

Anbefalte innlegg

Hei!

I alle år har jeg helst drevet med idretter som fotball og innebandy. Ved siden har jeg drevet med styrketrening og har det siste året begynt med crossfit.

Jeg har ikke jogget regelmessig, men det har blitt noen økter her og der. Jeg har skaffet meg en pulsklokke. Over lang tid har jeg hatt inntrykk av at denne måler feil. Pulsen viser mellom 190 og 200 (makspuls på 203 målt på sykkel) over lang tid, uten at jeg har stivnet. Dette kan da ikke være rett? Etter å ha lest litt rundt er vel dette usannsynlig høyt for en lang distanse? Legger ved et bilde av sammendraget fra klokka, fra den ene økta som gjenspeiler de andre. Merk at denne ble gjort i terreng og var på rundt 1 mil.

post-36264-14440994486138_thumb.png

Har jeg gjort noen feil ved instillinger? Eller kan det være andre årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makspulsen vil jo naturligvis være høyere på løp, så da er nok 203 litt for lite. Hvordan var følelsen når du løp? følte du at det var rolig snakketempo eller var det mer sånn løpesåfortjegkan-tempo?

Ja, vil tro at jeg bør finne ny makspuls.

Det var ikke et rolig snakketempo, men heller ikke slik at jeg sprang på meg melkesyre.

Det jeg stusser litt på er at jeg har så høy puls uten at jeg føler at jeg løper særlig raskt. Eller anstrenger meg. Hvis jeg eksempelvis skal ha en rolig langkjøring må jeg nærmest gå hurtig for at pulsen ikke skal skyte i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Hearth Meter appen om du har en smart telefon. Denne viser ihvertfall korrekt puls sammenliknet med min pulsklokke så kan du teste om den viser det samme som din.

Ellers er det jo litt rart om pulsklokken viser feil da det ikke er så mye som kan forstyrre den når du løper. Vil nok tro at du har en relativt høy makspuls og sikkert kombinert med en relativt høy melkesyreterskel også etter all balltreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil tro at jeg bør finne ny makspuls.

Det var ikke et rolig snakketempo, men heller ikke slik at jeg sprang på meg melkesyre.

Det jeg stusser litt på er at jeg har så høy puls uten at jeg føler at jeg løper særlig raskt. Eller anstrenger meg. Hvis jeg eksempelvis skal ha en rolig langkjøring må jeg nærmest gå hurtig for at pulsen ikke skal skyte i været.

Du lå sikkert i sånn sone 2-3, og da ligger du under melskesyreterskel. Som Oddis sier har du nok høy makspuls. Er du mye stressa? Og hvordan er pulsen ellers? Hvis den alltid er høy er det nok bare sånn den er, haha! Har ei venninne som har kjempehøy puls, og det er bare naturlig og ikke farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lå sikkert i sånn sone 2-3, og da ligger du under melskesyreterskel. Som Oddis sier har du nok høy makspuls. Er du mye stressa? Og hvordan er pulsen ellers? Hvis den alltid er høy er det nok bare sånn den er, haha! Har ei venninne som har kjempehøy puls, og det er bare naturlig og ikke farlig!

Uansett om han har høy makspuls, så vil han ikke være i sone 2-3 hvis snittpuls på en drøy time er 190.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...