Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mener å ha lest noe om dette begrepet i tråder tidligere. Det har kvernet litt i bakhodet og plutselig lurte jeg på hva dette innebærer.

Er det dette som sier noe om hva man tåler av belastning? Altså, ikke hvor tungt man kan løfte, høyt man kan hoppe eller fort man kan løpe, men hva kroppen kan gjøre og samtidig hente seg inn igjen. Et antatt eksempel vil være at svært utrente personer ikke vil kunne følge treningsopplegget til en toppidrettsutøver selv om de løfter lettere vekter, går i stedet for å løpe osv, mange vil ikke tåle mengden.

Så, altså, hvordan fungerer det? Lurer mest for nysgjerrighetens skyld. Litt geek og kan ikke ha noe av at det vandrer et begrep inni hjernen min jeg ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32299-nevrologisk-tilpasning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nevrologisk tilpasning vil kort forklart si at kroppen gjør endringer som går på koblinger mellom nervesystemet og muskelceller når den utsettes for stimuli som styrketrening. Altså er det ikke bare muskelvekst i seg selv som gjør at du blir sterkere. Tvert imot så er mye av det nevrologiske tilpasninger.

Vi har noe som kalles motorenheter i kroppen. Det er én nervecelle som er knyttet til flere muskelceller. Når du trener styrke så vil det lages flere tilkoblinger slik at hver nervecelle kontrollerer flere muskelceller. Du rekrutterer flere muskelceller når du løfter, altså blir du sterkere fordi du utnytter muskulaturen bedre. En fersk nybegynner er dårlig til å utnytte muskulaturen mens en erfaren utøver kan få til å rekruttere helt opp mot 100% i maxløft (som i f.eks. styrkeløft eller vektløfting).

Det går andre veien også: Etter et treningsopphold på noen uker/måneder så er det først og fremst nevrologiske tilpasninger som gjør at du har blitt svakere. Det tar litt tid før muskler krymper, mens nevrologiske tilpasninger går mye raskere.

Det teoriseres at restitusjon fra markløft tar tid nettopp fordi belastningen på nervesystemet er såpass stor. Etter konkurranser/stevner så er det vanlig for styrkeløftere å ta noen dager av eller med veldig lett trening, nettopp fordi nervesystemet har fått kjørt seg max med flere maxløft på samme dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...