Gå til innhold

Svikter i knær ved knebøy


Johan Milfred

Anbefalte innlegg

Hei.

Syntes knebøy er en supereffektiv øvelse, men sliter med at knea ikke følger med. Har kikket på teknikker her i forumet og mange andre steder. Men for meg så er det at knea mine svikter:mad:

Noen tips til å trene opp stabilitet i knea eller rett og slett en annen øvelse som kan kompansere for knebøy:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes vel strengt tatt ikke en øvelse som gjør det samme som knebøy. Du kan kjøre flere småøvelser for å dekke de samme musklene, men knebøy har en plass blant "de X store" (x varierer. Jeg mener det er 5. Noen mener det bare er tre osv)

Hva med å legge opp en film?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å filme utøvelsen din, så er det helt sikkert noen som kan kommentere på den og komme med gode innspill. Selv er jeg "bygget for å kjøre knebøy" og "bygget for ikke å kjøre markløft", så jeg kan ikke komme med så veldig mange innspill selv - men det er lettere for "proffene" om de har noe å se på. Om det er noe som er direkte feil kan sikkert jeg også komme med noe fornuftig.

Film et sett fra siden og et sett forfra/bakfra, så bør det går bra å gi innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for tipset. Da skal jeg se hva jeg får til.

Markløft er nok mer min greie har jeg finni ut:)

Vi er alle bygget forskjellig. Markløft er nesten en ren ryggøvelse for meg, mens jeg i knebøy kjører nesten kun ben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Syntes knebøy er en supereffektiv øvelse, men sliter med at knea ikke følger med. Har kikket på teknikker her i forumet og mange andre steder. Men for meg så er det at knea mine svikter:mad:

Noen tips til å trene opp stabilitet i knea eller rett og slett en annen øvelse som kan kompansere for knebøy:meh:

Kan du beskrive hvordan kne svikter?

Mulig det er lettere å svare da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias:

Det som skjer er at når jeg er på vei opp, si rundt 60 grader så blir knea litt ustabile. Mulig det er at lårmuskelaturen ikke godt nok trent og at muskel og senefestene ikke "klarer" belastninga.

Kan nok være en ide å trene litt mer lår før jeg begir meg utpå knebøy igjen, muligens :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være en ide å trene litt mer lår før jeg begir meg utpå knebøy igjen, muligens :whistling:

Jeg ville sagt at du heller skal fortsette å trene knebøy, men med lettere vekter og fokus på utførelse. Du blir ikke flinkere i rally på is av å putre rundt med piggfritt på en parkeringsplass ;) Har du noen gode PT-er som kan se på benposisjonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det altså. Er nok ikke dumt å kjøre litt lettere for å få bedre teknikk og utføre 100 % riktig.

Mulig det faller på plass av seg sjøl etterhvert. Har noen som kan se på posisjon min ;)

Nå er ikke jeg baseøvelseeksperten her inne, men det jeg prøver å fokusere på er å ha knærne rett over anklene under hele øvelsen. Om jeg står for smalt er det lett å la knærne skli ut, og om jeg står for bredt er det lett å la dem skli inn. Med knærne rett over anklene fokuserer jeg på å presse bena ned heller enn å løfte kroppen opp. Jeg sparker mot bakken, med andre ord. Presser knærne ned i anklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias:

Det som skjer er at når jeg er på vei opp, si rundt 60 grader så blir knea litt ustabile. Mulig det er at lårmuskelaturen ikke godt nok trent og at muskel og senefestene ikke "klarer" belastninga.

Kan nok være en ide å trene litt mer lår før jeg begir meg utpå knebøy igjen, muligens :whistling:

Om du føler det er noe gale med kne så er en evaluering på sinn plass.

Er du frisk og rask så kan øvelsen goblet squat hjelpe mye på å finpusse teknikken.

For å styrke bøyen er utfallsvarianter av stor verdi, det er også skadeforebyggende.

Selv liker eg bulgarskeutfall og ett beins markløft.

Om du er ny med øvelsen kan du også bruke knebøy til boks en periode.

Lurer du på utførelsen i knebøy kan du søke opp Eirik Sandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elias:

Takk for innspill. Syntes utfall er lettere og ta også, men syntes knebøy "drar" mye mer. Skal se på Mr. Sandviks side jeg:)

Oddis:

Ja det er vel bare å øke frekvensen og få mer og mer styrke og teknikk. Kjørte knebøy i Smithmaskin idag. Litt enklere da, men syntes det er mer effektivt med fri stang. Syntes også at det er bedre å bygge opp stabilitet med fri stang:)

Takk alle sammen for bra innspill:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...