Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Har trent jevnt i 2 år, relativt ukritisk, noen perioder hvor jeg har vært litt seriøs, og noen slappere perioder. Har i løpet av de 2 årene gått ned 25 kg som jeg er fornøyd med, men ligger fremdeles på en fettprosent på rundt 22% veier 83 kg og er 183 cm.

Har i det siste prøvd å bli mye flinkere til trening og kosthold, har talt kalorier før, men føler ikke at det er nødvendig så prøver å spise generelt sunt bare. Har begynt å ta med en liten bok på trening for å vite hvor jeg ligger ann med tanke på vektøkning. Har nå holdt på to måneder, men føler ikke at jeg kommer noen vei. Har lest mye rundt trening og ernæring og føler jeg kan en del, men skjønner ikke helt hva jeg gjør galt.

En vanlig dag med mat er:

Frokost: Havregryn med melk + omega 3 og vitaminer

Lunsj: Egg, bacon og en brødskive (dvs to små skiver bacon og 3 egg) / lefse med kjøttdeig og div grønnsaker

Middag: Marinert kylling (bruker litt olje til steking) med grønnsaker og pasta eller ris. (De dagene jeg har kjøttdeig til lunsj eller noe som er mer kaloriholdig holder jeg meg til kylling og grønnsaker til middag bare)

En proteinshake om dagen

Skal ligge rundt 2000 kcal. Talte kalorier i en uke for å sjekke at jeg spiste tilsvarte ca det.

Pleier også å dra på fylla en gang i uken.

Når det kommer til trening så trener jeg 3 dager i uken, basert på knebøy, markløft, skulderpress, benkpress og div arm øvelser. Har ennenhver dag med knebøy med benkpress og markløft med skulderpress. Trenger ikke nødvendigvis å bli så veldig mye sterkere, vil hovedsaklig bare ned i fettprosent, og det er der problemet ligger.

Noen som har noen tips? Takk forhånd :)

Fortsetter under...

Jo mer du går ned, jo mer må du justere kosthold/trening. Du har ikke samme forutsetninger som når du begynte, så hvorfor skulle du ha samme matplan/treningsplan som når du startet?

Mindre vekt pga kaloriunderskudd--> lavere forbrenning--> lavere behov for kalorier--> vektnedgang stopper opp til slutt.

Løsning: Gå litt lavere på kalorier, eventuelt ha ett høyere aktivitetsnivå.

PS: Først uteluk helt at stagneringen ikke kommer av at du har gjort noe anderledes enn normalt. Er du for eksempel sikker på at du har spist i underskudd denne tiden du har stagnert? Hatt like høyt aktivitetsnivå som vanlig? osv..

83 kg er ikke høye vekten. Mannen min er 186 og ligger på 85-86 kg og har ikke et gram fett på kroppen.

Du burde stoppe å fokusere på vekten og heller tenke på cm. Nå som du er normalvektig så burde fokuset ligge på mer muskelmasse. Da synker automatisk fettprosenten og du vil krympe der du skal og øke cm på andre områder(armer, bryst, lår etc)

Har i det siste prøvd å bli mye flinkere til trening og kosthold, har talt kalorier før, men føler ikke at det er nødvendig så prøver å spise generelt sunt bare. Har begynt å ta med en liten bok på trening for å vite hvor jeg ligger ann med tanke på vektøkning. Har nå holdt på to måneder, men føler ikke at jeg kommer noen vei. Har lest mye rundt trening og ernæring og føler jeg kan en del, men skjønner ikke helt hva jeg gjør galt

DET har du helt rett i, MEN da skal en ikke komme til kort med kunnskap om ernæring og kroppens biologi :)

Totalt sett er det både trening og kostholdet ditt å ta tak i:

- Oversikt!

- Lag en plan - gi kroppen en grunn til å endre seg

- Kontiunitet

..også kommer resultatene på løpende bånd

Takk for svar all sammen! Setter stor pris på det :)

Hei, flotte resultater. MEN når du er på fylla, hva døtter du i deg da som du ikke tenker over, og hva/hvor mye drikker du? Ps! Jeg er trønder, så mengden du drikker VIL ikke skremme meg ;) du e itj fuill før du sjit på dæ;)

Blir som regel en sixpack med øl, noen drinker, holder meg unna nattmat, men noen ganger skjer det jo. Så er ikke så gærent :p

Jo mer du går ned, jo mer må du justere kosthold/trening. Du har ikke samme forutsetninger som når du begynte, så hvorfor skulle du ha samme matplan/treningsplan som når du startet?

Mindre vekt pga kaloriunderskudd--> lavere forbrenning--> lavere behov for kalorier--> vektnedgang stopper opp til slutt.

Løsning: Gå litt lavere på kalorier, eventuelt ha ett høyere aktivitetsnivå.

PS: Først uteluk helt at stagneringen ikke kommer av at du har gjort noe anderledes enn normalt. Er du for eksempel sikker på at du har spist i underskudd denne tiden du har stagnert? Hatt like høyt aktivitetsnivå som vanlig? osv..

Har justert meg etterhvert, sjekket hvor mye jeg trengte av kalorier i forhold til aktivitetsnivå og vekt, og talte kalorier i 2 uker for å sjekke at jeg var på rett kjør. Har sluttet med kardio, da jeg føler jeg blir ganske sliten av styrke alene, også går jeg 1 time hver dag istedenfor. Så kanskje starte med litt mer kardio igjen?

83 kg er ikke høye vekten. Mannen min er 186 og ligger på 85-86 kg og har ikke et gram fett på kroppen.

Du burde stoppe å fokusere på vekten og heller tenke på cm. Nå som du er normalvektig så burde fokuset ligge på mer muskelmasse. Da synker automatisk fettprosenten og du vil krympe der du skal og øke cm på andre områder(armer, bryst, lår etc)

Har hørt det før, er ganske rart da jeg har en fettprosent på rundt 22%, og tenker ikke på vekten, la det bare til for å gi all info. Måler heller med hvordan jeg ser ut i speilet og hvordan buksene passer :p Prøver å ligge i underskudd, men fremdeles få i meg nok proteiner til å kunne øke litt i muskelmasse. Som sagt, målet er å gå ned i vekt. Har vurdert om jeg bare skal bulke så prøve å deffe senere, men det blir bare helt feil, er ikke den veien jeg vil gå, så føltes ikke bra. Og er fornøyd med ny livsstil med sunnere mat og trening.

DET har du helt rett i, MEN da skal en ikke komme til kort med kunnskap om ernæring og kroppens biologi :)

Totalt sett er det både trening og kostholdet ditt å ta tak i:

- Oversikt!

- Lag en plan - gi kroppen en grunn til å endre seg

- Kontiunitet

..også kommer resultatene på løpende bånd

Føler liksom at jeg har kontiunitet, har treningsprogram hvor jeg skriver ned alt av vekter etc. Trener samme dager hver uke, spiser ganske likt (som jeg synes er greit). Så derfor det er litt irriterende at ting ikke skjer :/

Annonse

Selv om vekta ikke går ned, trenger det nødvendigvis ikke bety at du ikke får resultater. Det kan være en midlertidig samling av mer vann i kroppen som hindrer vekta. Det kan være at du har brent fett, men at fettlagrene midlertidig holder vann slikt at utseende og vekt står i ro. Dette vannet forsvinner ettehvert!

Stress, mindre søvn en vanlig osv kan forsårsake ekstra vannvekt i kroppen for eksempel. Har du kontiunitet i det du gjør, så vil du se resultater etterhvert. Det går litt opp og ned.

Selv om vekta ikke går ned, trenger det nødvendigvis ikke bety at du ikke får resultater. Det kan være en midlertidig samling av mer vann i kroppen som hindrer vekta. Det kan være at du har brent fett, men at fettlagrene midlertidig holder vann slikt at utseende og vekt står i ro. Dette vannet forsvinner ettehvert!

Stress, mindre søvn en vanlig osv kan forsårsake ekstra vannvekt i kroppen for eksempel. Har du kontiunitet i det du gjør, så vil du se resultater etterhvert. Det går litt opp og ned.

Er klar over det. Bruker ikke vekt til å måle fremgang, men heller andre ting som speil og størrelse på klær. Stresser en del, og kanskje litt lite søvn til tider. Tror du det alene kan være grunnen?

Er klar over det. Bruker ikke vekt til å måle fremgang, men heller andre ting som speil og størrelse på klær. Stresser en del, og kanskje litt lite søvn til tider. Tror du det alene kan være grunnen?

Det kan være det ja

Som jeg skrev i det tidligere innlegget, så er det helt klart mulig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...